Wedstrijdvaren

Welkom bij de weblog voor het

Belgisch en Nederlands kampioenschap 2013

  • Datum: 08-12 mei 2013.
  • Plaats: Rekreatiepark ‘t Kuierpadtien - Oranjekanaal NZ 10 - 7853 TA Wezuperbrug (NL).

 

Op deze weblog worden wetenswaardigheden over dit kampioenschap vermeld.

Startdatum weblog: 6 april 2013

6 april 2013. De deelnemers zijn bekend.

De inschrijfdatum voor het Belgisch en Nederlands kampioenschap 2013 is gepasseerd en het deelnemersveld is nu bekend. Zie de lijst hier.

 

 

11 teams komen uit Vlag van Nederland Nederland

  6 uit Vlag van België België
  4 uit Vlag van Verenigd Koninkrijk Verenigd Koninkrijk
  3 uit Vlag van Tsjechië Tsjechië
  1 uit Vlag van Luxemburg Luxemburg
  1 uit Vlag van Litouwen Litouwen
  1 uit Vlag van Duitsland Duitsland

 

Wie de officials zijn is nog niet bekend.

8 mei 2013. We gaan eervoor.

 

Vanmiddag de officiele opening van het kampioenschap. De auto's zijn geladen. Straks een paar uurtjes rijden naar het Kuierpadtien. En de nodige contacten weer aanhalen.

 

6 Mei 2013 De officials zijn bekend.

Op www.nkballonvaren.nl zijn nu naam en foto van de officials bekend gemaakt.

 

2 mei 2013 Nog 1 week te gaan.

 

Op de officiele site www.NKBallonvaren.nl staat nu de DirectorPage. Vandaar wordt je doorverwezen naar het Electronic Notice Board. Daar zijn alle officiele documenten zoals kaarten, PZ's, waypoints voor diverse platforms te downloaden alsmede het geldende Rulebook. Over de officials kan ik niets melden.

 

8 mei 2013 De mainbriefing.

De mainbriefing begon keurig op tijd om 20:00 uur in de speciaal voor het kampioenschap opgebouwde tent. En zoals altijd is het nuttig maar het lijkt ook wel eens langdradig te worden.  De weersverwachting voor de komende dagen is wisselvallig. Het is dan ook maar de vraag hoeveel vaarten we kunnen maken.

De belangrijke zaken vanuit het regelement worden aangestipt met als afsluiting het huishoudelijke regelement hoe de huisjes weer schoon achter gelaten moeten worden. En tot slot: Succes voor iedereen.

 

De eerste vaart.

Om 04:30 uur gaat de wekker. We hebben drie kwartier om te ontbijten en naar de briefing te gaan. Dat laatste is een makkie hier. De huisjes staan op 100 meter van de tent. En één van de gezamelijke startvelden, CLP1, ligt weer aansluitend aan de tent.

Voor vandaag staan er drie taken op het programma.

Task 1 Een Pilot Declared Goal met logger score.

Task 2 Een Judge Declared Goal

Task 3 Een Hesitation Waltz.

Taak 2 en 3 waren mogelijk met markers zowel als loggerscore. Nu, om 14:30 uur, zijn nog geen uitslagen bekend omdat er problemen zijn met het scoringsprogramma.

 

Johannes heeft wel een redelijk goed gevoel over zijn resultaten maar het blijft afwachten.

De avondvaart op de eerste dag.

Voor de avondvaart moeten eerst de gasflessen gevuld worden. Tussen 17:00 en 18:00 uur verzamelen alle teams zich bij de tankauto. mini-dsc09397De pomp is nogal zwaar uitgevoerd waardoor het moeilijker is om weinig flessen tegelijk te vullen dan veel flessen. Er wordt dus gewacht tot er veel teams aanwezig zijn voor het tanken een aanvang neemt. Dat geeft iedereen ook weer de gelegenheid om uitgebreid te socializen en sterke verhalen op te dissen.

 

Ook nu staan er drie taken op het programma.

Task 4 Pilot Declared Goal

Task 5 ButterFly In

Task 6 Minimum Distance.

 

mini-dsc09405Task 4 is een logger task. Het doel is ergens in de lucht op een minimale afstand van 1 km vanaf het startpunt.

Task 5 De ButterFly In is een normale Fly In maar het scorings gebied, de MMA, heeft de vorm van een Butterfly. De minimale afstand is 2 km vanaf het startpunt.

Task 6 Het startpunt van de Minimum Distance wordt in de logger gedeclareerd nadat Task 5 is gescoord. Vanaf dit punt moet 20 minuten gevaren worden en toch weinig meters maken.

 

De weersomstandigheden waren goed. Voor de vaart dient wel een goede timing opgezet te worden zodat alle taken met de juiste windrichting en snelheid uitgevoerd kunnen worden. En de wind zal gaan draaien en afnemen. mini-img 0323We gaan dus op zoek naar een goede start lokatie en wachten daar tot de wind de juiste richting heeft. Na 20 minuten besluiten we toch om een andere lokatie te gaan zoeken want de windrichting verandert niet voldoende. We vinden een plek op de juiste lokatie maar het is wel smal om een ballon uit te leggen.

Na de start rijdt de crew naar het doel van Task 5. Daar is het een drukte van belang. De camping heeft veel reclame gemaakt voor dit evenement, het weer is aanganaam dus er is veel publiek op afgekomen en niet voor niets. De wachttijd voor het publiek wordt gevuld met clowns en andere activiteiten.

mini-dsc09409Henk Broeders en Johannes Kooistra komen aLs eerste bij het doel aan. Henk slingert de marker en komt op 5 meter van het doel terecht; Johannes gooit wat beter en scoort 1,15 meter. Daarmee blijkt hij deze task gewonnen te hebben.

Direct hirena wordt het startpunt van Task 6 in de logger gezet en vanaf nu moet de piloot zien dat hij 20 minuten later zo dicht mogelijk bij dit punt zit.

De wind is afgenomen en er is een luchtlaag die tegengesteld van richting is aan de andere luchtlagen. Voor het publiek is dit ongekend mini-dsc09420want uiteindelijk dwarrelen 27 ballonnen boven de camping heen en weer. Om uiteindelijk toch via het meertje op zoek te gaan naar een landingsplaats. De plaatselijke korfbal wedstrijd liet zich door de ballonnen niet uit het veld slaan en ging rustig door met de wedstrijd terwijl de ballonnen op 2 meter hoogte over het veld gingen.mini-img 0342 Terwijl de ballonnen boven de camping dwarrelen gaat het meetteam over tot de orde van de dag en begint de markers te meten. Na afloop kan iedereen tussen 22:00 en 23:00 uur nog gastanken zodat we morgenochtend weer klaar zijn voor de volgende vaart.

De organisatie heeft nog steeds problemen met het scorings programma zodat het erg lang duurt voor de scores bekend zijn. Na de eerste vaart staan bij de Nederlanders Mathijs de Bruijn, Henk broeders en Johannes Kooistra en kop.

mini-p1080122

mini-p1080140

mini-p1080117

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503