Wedstrijdvaren

 

NK Ballonvaren 2005.

Hoe beleeft de crew dit allemaal?

Een kampioenschap is niet alleen de zaak van de piloot met zijn ballon. Hij wordt ondersteund door zijn crew, minimaal een chauffeur en een navigator maar vaak nog voorzien van meer mensen, familie of vrienden, die het ook van dichtbij mee willen maken.
Vanuit de wedstrijdregels is er dan nog de observer. Dit is de official die controleert of alles netjes volgens de regels gebeurt. Soms vaart de observer verplicht mee in de ballon maar meestal rijdt hij in de volgauto met de crew mee.

En dan begint het feest. De ballon gaat de kortste route door de lucht maar de auto moet zijn koers maar zien te vinden over de openbare weg met al zijn beperkingen zoals snelheidslimieten, omleidingsroutes en wat er nog meer op de weg plaatsvindt. Waar we naar toe moeten staat meestal op de kaarten aangetekend maar komt bij sommige opdrachten letterlijk uit de lucht vallen.

mini-crewcard.jpg

De GPS coördinaten van de volgende opdracht staan dan op de marker geschreven die de piloot uitgooit. Dat is ook de reden waarom de crew op tijd bij een doel moet zijn. De observer moet daar de marker zien vallen, hij moet de afstand meten van de marker tot de, in de task vastgelegde, coördinaten en hij moet controleren of de coördinaten voor het volgende doel erop genoteerd zijn. En soms roept dat allemaal de nodige stress op bij het hele team, inclusief de piloot.
Hieronder staan twee reacties van crewmembers Monique en Astrid. Het zijn delen van mail wisselingen aan kennissen. Beide mails tonen aan dat je als crewmember toch wel een flinke tik van de molenwiek gekregen moet hebben om hieraan mee te werken. En toch blijven we het een fijne en spannende bezigheid vinden.

 

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503