Wedstrijdvaren

 

NK Ballonvaren 2005.

Hoe beleeft de crew dit allemaal?

Een kampioenschap is niet alleen de zaak van de piloot met zijn ballon. Hij wordt ondersteund door zijn crew, minimaal een chauffeur en een navigator maar vaak nog voorzien van meer mensen, familie of vrienden, die het ook van dichtbij mee willen maken.
Vanuit de wedstrijdregels is er dan nog de observer. Dit is de official die controleert of alles netjes volgens de regels gebeurt. Soms vaart de observer verplicht mee in de ballon maar meestal rijdt hij in de volgauto met de crew mee.

En dan begint het feest. De ballon gaat de kortste route door de lucht maar de auto moet zijn koers maar zien te vinden over de openbare weg met al zijn beperkingen zoals snelheidslimieten, omleidingsroutes en wat er nog meer op de weg plaatsvindt. Waar we naar toe moeten staat meestal op de kaarten aangetekend maar komt bij sommige opdrachten letterlijk uit de lucht vallen.

mini-crewcard.jpg

De GPS coördinaten van de volgende opdracht staan dan op de marker geschreven die de piloot uitgooit. Dat is ook de reden waarom de crew op tijd bij een doel moet zijn. De observer moet daar de marker zien vallen, hij moet de afstand meten van de marker tot de, in de task vastgelegde, coördinaten en hij moet controleren of de coördinaten voor het volgende doel erop genoteerd zijn. En soms roept dat allemaal de nodige stress op bij het hele team, inclusief de piloot.
Hieronder staan twee reacties van crewmembers Monique en Astrid. Het zijn delen van mail wisselingen aan kennissen. Beide mails tonen aan dat je als crewmember toch wel een flinke tik van de molenwiek gekregen moet hebben om hieraan mee te werken. En toch blijven we het een fijne en spannende bezigheid vinden.

 


 

Dit is een stukje van Monique waarin uitgelegd wordt waarom meedoen aan zo'n kampioenschap nu niet bepaald gelijk gesteld kan worden aan een rustige vakantiebezigheid. Het beschrijft de ervaringen van het NK 2004 in Belgie.

 

Hij wil de gitaar meenemen naar Joure. Doe maar niet schat zei ik, want de wekker gaat elke ochtend al om 03.45 uur.
Om 05.00 uur ontbijten en daarna met de piloten de Briefing. Dat houdt in, dat je van de wedstrijdleiding te horen krijgt wat er verwacht wordt van de piloten en hun crew. Je krijgt de tasks, de opdrachten. Soms is dat er 1, soms ook 4. De coördinaten in het desbetreffende landschap waar de wedstrijd op dat moment wordt gevaren krijg je er ook bij, dus als een gek moet je werken terwijl de leiding doorgaat met haar verhaal. Je moet goed luisteren, want alles gaat in het engels, dat is gewoon de voertaal en je krijgt ook te horen over welke gebieden je absoluut niet mag varen, in verband met veehouders en dergelijken. Tijdens dit werken is het onder de piloten en de crew zo stil, want iedereen is aan het berekenen en uitzoeken. Daarna mogen we vragen stellen. Als dat afgelopen is, komen de weerberichten binnen, want zonder kan je niet varen.
Als dat dan afgelopen is gaat iedereen als een speer de deur uit, de auto in en op weg naar de juiste opstijgplek. Dat is verschillend per piloot en per opdracht. Het is ontzettend spannend en de boog is puur de hele poos gespannen. Tegen een uur of 10.00 zijn de opdrachten uitgevoerd en ga je weer op weg naar de verzamelplaats, je gaat dan eerst gas bijtanken en daarna kijken of de uitslag bekent is.
En om ongeveer 12.00 staat de lunch klaar. Daarna nog even bijpraten en kijken of de uitslagen er nu zijn. De ballon gereed maken en alles controleren en dan duik je met zijn allen weer het bed in tot 16.00 uur.
Dan volgt het avondeten en van voren af aan, weer de Briefing met de hele mik mak en als je dan de uitslag hebt van de avondwedstrijd dan evalueer je de boel nog even, je zet dingen klaar voor de volgende ochtend en om 23.00 uur moet je weer slapen, want dik 4 uren later gaat de wekker weer. Dit 5 dagen lang.

Dat is inderdaad niet iets wat iedereen onder vakantie verstaat.

 


 

De tweede mail is van Astrid. Zij verstuurde dit na afloop van het kampioenschap om een website met een kleine fotoreeks door te geven maar het werd tevens een kleine uitlaatklep. Het verhaaltje spreekt voor zich zelf. De genoemde fotoreeks is intussen niet meer bereikbaar op het genoemde adres.

 

Hallo allemaal!!
Als jullie nog niet fotomoe zijn van foto's van het nk heb ik nog de volgende tip;
kijk eens op www.2com.pl/elan een fotoboek van Ela de poolse observer.
Prachtige plaatjes zoals iedereen ze kon maken tijdens dit afgelopen NK.
Maar het wordt pas interessant vanaf foto 26, dan begint het stripverhaal over de marker die HENK in de boom gooide.....
Allereerst zien we Elian die is op de bus geklommen en haalt de quick release uit de boom die even daarvoor elegant door Jan erin was gegooid....
foto 27; de strategie is veranderd, Elian probeert het met een te korte stok terwijl Astrid met wapperende haren (snelheid is geboden!) om de bus heen rent om dan ook maar op het dak te klimmen... dit alles onder het wakend oog van Jan die ( met een hand in zijn zak) roept;"naar links of rechts".
Foto 28 Astrid staat ook ineens op het dak, moet wel de hand van Elian vasthouden want krijgt ineens ontzettende hoogtevrees en ziedaar ineens hebben
we een lange stok (door Jan van een schutting afgerukt) en k.t we staan te ver af! dan schuiven we nog maar een stukje naar voren dat zien we op foto 29 en
het eind van het verhaal is dan toch dat dat witte kreng op de grond terechtkomt..!
Vergeet niet dat dit alles gebeurt terwijl Henk door de radio brult, WAAR ZIJN JULLIE NOU en WAT ZIJN JULLIE IN GODSNAAM AAN HET DOEN en
KAN ER IEMAND ANTWOORDEN en IK BEN AL BIJ MIJN DOEL EN WIE STAAN ER WEER NIET???

Ik bedoel maar zo, even als crewleden onder elkaar, het is toch niet normaal hoe je je uitslooft voor zo'n marker...we rijden niet hard genoeg, we doen ons gele hesje niet aan als het moet, er wordt geen wind gemeten als het moet, er kan geen sigaretje gerookt worden onderweg, er is geen tijd om een lekker dropje uit te zoeken uit het zakje van Marc, koffie kunnen we ook niet krijgen bij de crew van Pieter (geen tijd) met andere woorden het wordt hoog tijd voor loggers!

Maar het was WEL gezellig, volgend jaar maar weer????

Zo dat is er ook weer even uit!

Groeten.


 

 

 

 

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503