De maidentrip van de PH-ESG van Veenendaal naar Barneveld.

Na alle voorbereidingen komt dan eindelijk het moment van de luchtdoop. Er zijn dan wel 10 maanden verlopen gerekend vanaf de eerste verkennende gesprekken.

De hele crew moet nog even wennen aan deze nieuwe mand.

Op 5 mei 2004 wordt de ballon voor het eerst opgelaten. De weersverwachting geeft aan dat de wind in de avond zal afnemen. Alle betrokkenen zijn uitgenodigd voor een hapje en drankje in het bedrijfsgebouw van de sponsor voorafgaand aan de vaart.

Om 19:00 uur komen we aan op het gemeentelijk sportpark, een veldje omringd met half hoge bomen. Een telefoontje met de meteo maakt duidelijk dat we rustig aan kunnen doen want de wind zal nog meer afnemen.

De voorbereidingen worden wel genomen. De mand wordt opgebouwd, de ballon aangekoppeld en uitgevouwen.

Het is de tweede maal dat de mand opgebouwd wordt. Nu voor de maidentrip.  We zijn met vier man van het NBC aanwezig maar zoals op de foto te zien is moet iedereen nog wel even wennen aan de nieuwe apparatuur. Door het verplichte half uurtje wachten is er alle tijd om de genodigden uitgebreid uitleg te geven.


Alles is groter dus ook de ballontas.

Alles is groter bij deze ballon. De tas is ook twee maal zo lang als bij de andere ballonnen. De tas wordt met een touw dichtgetrokken met daar overheen nog vier sjorbanden. Het helpt allemaal mee om, bij het opruimen, het restant lucht uit de ballon te persen. Maar bij de volgende vaart heb je wel moeite om de zaak los te maken.

Daar sta je dan met zijn allen te wachten totdat de atmosfeer rustiger wordt zoals de meteo verwacht.

Met zijn allen wachten tot de wind afneemt.

Alles is gereed voor de inflation. De quick release naar de auto, de ballontas die buiten de mand vastgemaakt is en de ballon aan de mand gekoppeld.   De branders nu nog mooi glanzend maar dat verandert snel door het gebruik.

De trotse sponsor werkt keihard mee.

Eindelijk is de atmosfeer rustig genoeg. De ballon wordt door twee mensen opengehouden.  Dan wordt de ventilator gestart, begint de ballon te bollen en krijgt de wind vat op het geheel.  Dit is ook het moment dat de parachute in de top van de ballon met klitteband op zijn plaats gezet wordt.

De wind krijgt direct vat op de ballon.
Ja, dan sta je toch wel in je hemd zonder benzine.

Plotseling begint de ventilator te sputteren en slaat af. De benzine is op....... Een poging om de ballon met de branders toch overeind te krijgen mislukt.  Achteraf bleek dat het ripcord niet vrij lag. Hierdoor groeide de ballon maar gaf de lijn niet mee en trok de parachute weer los. En daarmee kon alle lucht er aan de bovenzijde weer sneller uit dan de ventilator het er in blies en ook de warmte van de branders werd niet vastgehouden. Stoppen dus en eigenlijk opnieuw beginnen..

De ventilator gebruikt benzine en dus moet je regelmatig tanken.  Maar je voelt je toch niet prettig als de inflation van de maidentrip in aanwezigheid van de sponsor afgebroken wordt door het uitvallen van de ventilator. En nog minder als de nieuwe auto nog niet volledig is ingericht met oa. een jerrycan benzine.

De parachute wordt opnieuw op zijn plaats gebracht terwijl een medewerker snel naar een tankstation in de buurt rijdt voor een jerrycan met benzine.

Als de ventilator bijgevuld is wordt de tweede poging ondernomen. Deze keer verloopt het vlot. De ballon staat snel boven de mand maar de wind slingert hem alle kanten op. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het relatief kleine aantal personen in de mand. We zijn maar met zes passagiers terwijl er tien mee kunnen. Eigenlijk zijn we te licht voor een ballon van deze afmetingen.

Het duurt even voordat de ballon stabiel boven de mand staat.

Als de ballon net boven de mand staat maar nog niet geheel op temperatuur is, dan staat hij ook niet echt bol. Een windvlaag kan dan een deuk in de ballon duwen en het geheel werkt dan als een zeil op een zeilboot. De ballon gaat dan staan zwaaien en trekt de mand dan  eveneens mee schuin. En dat dan heen en weer. Als de ballon goed gevuld is met warme lucht en daardoor echt bol staat kan de wind er geen vat meer op krijgen en wordt het geheel stabiel. Maar het voelt wel eng als je het voor het eerst meemaakt.

Uiteraard krijgen we toch genoeg lift om met de quick release de verankering met de auto los te koppelen en op te stijgen. Op weg voor een vaart van Veenendaal tot voorbij Barneveld.

Oeps, kruising gemist. Kunnen we even terug, captain?

Dan kan iedereen genieten van het uitzicht en de rust. De piloot blijft alert op de besturing en de richting van de vaart. Hij moet ook op het juiste moment besluiten om toch nog een stad over te varen of voor de stad een landingsplaats te kiezen. Die keuze is mede afhankelijk van de snelheid, de hoeveel gas die nog voorradig is en het vooruitzicht op een goed landingsveld.

Gezicht op Barneveld.

Het centrum van Barneveld met op de achtergrond Landgoed de Schaffelaar waar de jaarlijkse ballonfiësta gehouden wordt is goed te bekijken als we dichtbij komen.

Het is zeer helder weer met mooi licht; het landschap voldoet aan alle voorjaarsachtige eigenschappen zoals bloeiende bomen, mooi groen gras en een aangename temperatuur. Voor iedereen komt daarom het moment van de landing veel te snel


Van de hele ploeg heeft alleen de chauffeur van de volgauto kunnen zien hoe mooi de ballon eigenlijk is. En hij had geen fototoestel bij zich. De rest van het gezelschap heeft alleen de binnenkant van de ballon goed kunnen zien.

Daarom ontbreekt hier dan ook de foto waar het eigenlijk om draait. Het onderstaande plaatje is van een commerciële vaart op 16 mei 2004 in Noord-Holland.

Ja, hier ging het allemaal om.

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503