First inflation PH-ESG.

Na de laatste controle door de fabriek wordt de ballon naar de opdrachtgever verzonden.
Controle door de fabrikant.

De fabrikant van de ballon test zijn product voor aflevering aan de opdrachtgever door de ballon volledig op te zetten. Als de ballon volledig in elkaar gezet is, de parachute in de top geplaatst en alle lijnen voor het bedienen van de parachute, de sitevents en het ripcord op hun plaats zitten volgt een testinflation. Deze inflation vindt plaats in een grote fabriekshal zodat men onafhankelijk is van het weer. Nu kan de ballon gecontroleerd worden op productiefouten en gebruik van alle stuurfuncties. Bij deze test wordt tevens het Art-Work, de vorm en kleurstelling, alle lijnen ed. van de ballon gecontroleerd.

De nieuwe eigenaar zal de hele ballon eveneens controleren en allemaal kleine zaken aanpassen aan zijn eigen gebruikswensen zoals de plaats van de pilotentas, de wijze waarop de flessen gezekerd worden en de lengte van de diverse lijnen. Hiervoor wordt de ballon opgezet, de first inflation, om het geheel te controleren, aan te passen en eventueel aan de sponsor te presenteren. Bij deze test-inflation was de sponsor niet aanwezig en misschien was dat maar beter ook want je maakt geen goede beurt als je zoveel werk moet verrichten om de ballon op te zetten.

Later volgt dan de maidentrip; de luchtdoop.

Zonder passagiers is het uitladen een hele klus.

De mand is groter dan we tot nu toe gewend zijn. Daarom lukt het uitladen nu ook niet zo vlot als normaal het geval is. De mand is door zijn formaat een stuk zwaarder dan een zeven persoons mand en bij deze test inflation zijn ook geen passagiers aanwezig om een handje te helpen.

En dan wordt het wel eens een beetje behelpen.

De mand wordt door de crew zover uit de trailer getrokken dat een zijde op de grond rust. Daarna wordt de andere zijde iets opgetild waarna de trailer vooruit gereden wordt en de mand op de grond gezet kan worden.

De indeling van de mand is ontworpen voor 10 passagiers. Aan de ene zijde

Zo wordt de brander tijdens transport vastgezet.

zijn twee vakken voor ieder drie personen en aan de ander e kant twee maal twee personen. In het midden is het vak voor de piloot en vier gasflessen.

 

Kleinere branders worden in een tas opgeborgen. Deze brander is uitgevoerd met drie elementen en daarmee is het opbergen in een speciale tas niet handig. Deze brander wordt in het middenvak van de mand bewaard. Om beschadiging van de mand of de brander te voorkomen wordt gebruik gemaakt van plastic hulpstukken op het skai.De brander wordt met spanbanden vastgezet. Dit is ook wel nodig want een trailer heeft meer last van verkeersdrempels ed. dan het busje uitgevoerd met normale vering.

Gelukkig zijn we wel wat gewend op het gebied van gymnastische toeren.

De brander wordt op dikke nylon stokken op de mand geplaatst. Deze stokken zijn buigzaam en zeer sterk. De stokken zorgen ervoor dat de brander op hoogte boven de mand blijft. Als de brander eindelijk op zijn steunen staat dan

De brander wordt aan de mand vastgezet.

blijkt hij achterste voren te staan. De meters, waarop de gasdruk zichtbaar is,  worden aan de achterzijde geplaatst zodat de piloot ze in de vaarrichting kan aflezen. Met vier personen is de brander met de staanders en al een halve slag gedraaid. De gasslangen worden langs de staanders omhoog geleid van de flessen naar de branders. De staanders worden vervolgens ingepakt met een suède bekleding.

 

Alles aan deze ballon is groter en zwaarder uitgevoerd om met meer personen te kunnen varen. Deze ballon heeft daarom op de vier hoeken van het

Een goed beeld van de bevestiging.

branderframe telkens twee staalkabels naar de mand en twee naar de ballon die allemaal met schroef karabiners worden vastgezet. De kabels zijn zo goed op lengte gemaakt dat ze nu maar met moeite zijn te bevestigen. Na een paar vaarten heeft alles zich gezet en zal het allemaal wat soepeler verlopen.

 

In de fabriek is de ballon niet op de gebruikelijke manier ingepakt. De grote hoeveelheid kabels, lijnen en nylon komt als een rommeltje uit de tas. Een deel van de staalkabels ligt er al netjes bij maar dat kostte wel zo'n tien minuten.

De ballon komt nogal rommelig uit de tas te voorschijn.

De rest van de puzzel volgt in vlot tempo.

 

Dit maakt dan ook goed duidelijk waarom je dit niet moet doen bij de maidentrip in aanwezigheid van de sponsor.

Het vergt enige tijd om alles te ontwarren.

Ook de bevestigings- en besturings lijnen van de parachute in de top van de ballon zitten danig verward.

In de top van de ballon bevindt zich de parachute. De bediening van de parachute gebeurt met 24 lijnen die via kleine katrollen lopen. En al die lijnen zaten ook verward. Terwijl de ballon gevuld wordt met koude lucht is de piloot bezig de lijnen uit elkaar te halen.

Ook de lijnen van de parachute zitten verward.


Als de ballon met koude lucht wordt gevuld wordt deze met klittenband bevestigd. Staat de ballon eenmaal dan trekt de piloot alle klittenband los en houdt de luchtdruk de parachute op zijn plaats.

 

Op deze foto is de onderkant van de mand mooi zichtbaar. Opvallend zijn de skies.

De onderzijde van de mand.

Hiermee blijft de mand hanteerbaar bij het in- en uitladen uit de trailer. Bij de landing dienen ze ervoor om de snelheid uit de ballon te halen.

 

De landing wordt om die reden ook altijd uitgevoerd met de mand dwars op de vaarrichting. De witte banen onder de mand is de bescherming van de staalkabels naar het branderframe.

Maar uiteindelijk, 45 minuten na aankomst op het veld, kunnen de branders hun

Na 45 minuten eindelijk opwarmen.

werk doen. En wat opvalt is de tijd die nodig is om de grote hoeveelheid lucht te verwarmen. Ook nu wordt weer duidelijk dat de inhoud van de ballon, bijna 6000 m3, veel groter is dan tot nu toe gebruikelijk. Als laatste wordt de kroonlijn op de juiste lengte ingesteld.

 

De kroonlijn wordt op werkbare lengte ingesteld.

 


U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503