Wedstrijdvaren

Markers versus Loggers.

Met de voortschrijdende verbetering in de techniek van de elektronische loggers raak het wedstrijdvaren met markers meer op de achtergrond. In dit artikel zal ik de verschillen tussen markers en loggers proberen te verduidelijken.

Markers.

Om te bepalen hoe dicht de piloten bij een doel hebben weten te komen, krijgen ze "markers" mee: verzwaarde, felgekleurde linten bestaande uit een strook nylon van 170 centimeter lang, 10 centimeter breed en met een zandzakje van 70 gram erin genaaid. Op zo'n marker staat het wedstrijdnummer van de piloot, en voor elke opdracht die tijdens een vaart moet worden uitgevoerd is er een andere kleur marker. Wanneer de piloot meent dat hij zo dicht als maar mogelijk is bij een doel heeft weten te komen, gooit hij de bij de opdracht behorende marker uit de mand. Die dwarrelt naar beneden, ploft ergens in een weiland, een wegberm of een bos en moet na afloop van de vaart weer worden teruggevonden. Een onpartijdige official, de zogenaamde "observer", verricht dan enig terreinmeetwerk om tot op enkele meters nauwkeurig vast te stellen wat de positie van die neergevallen marker op de kaart is.

 

Elk ballonteam krijgt een observer toegewezen: een onpartijdige official die in de volgauto meerijdt. De observer noteert alles: tijd en plaats van opstijgen, dito van de landing, de posities van alle uitgeworpen markers, of hij ze wel of niet persoonlijk heeft zien vallen, overtredingen van de regels, enzovoorts.

De crew heeft dus ook als taak er voor te zorgen dat de observer op tijd bij het volgende doel is want hij moet in staat zijn om de marker te zien vallen en vervolgens de afstand van de marker tot het doel moet meten en noteren. En als er wat wind staat wordt het soms spannend om eerder bij het doel te zijn dan de piloot. Er moet dus adequaat gehandeld worden vanaf het moment dat de piloot opstijgt. De spullen inladen en snel het startveld verlaten en rijden. De navigator bepaalt hoe de route om bij het doel te komen en geeft aanwijzingen in de trend van: "Over 250 meter rechtsaf" of "Let op de scherpe bocht over zoveel meter".

Dit gebeuren geeft de crew toch een actieve plaats in de wedstrijd. Het is een teamsport.

Loggers.

Een logger is een gps ontvanger met extra voorzieningen:
•    de logger moet aan ‘upright’ vastgebonden worden om hem te bedienen en is daardoor ook afleesbaar.
•    marker drops en goal declarations zijn tijdens de vaart mogelijk.

Er zijn verder nog een paar details veranderd die echter niet in het gewicht vallen zoals barometrische hoogte indicatie en de tracks worden op een SD kaart geschreven

Met deze loggers is het mogelijk om de marker te vervangen door een elektronische marker nl. twee entries in de logger:

  1. Het nummer van de E-marker.
  2. De goal declarations
  3. Een GPS positie op het moment dat de E-marker geworpen wordt.

Na de vaart wordt de GPS uitgelezen en alle gegevens van de vaart zijn dan voor de wedstrijleiding beschikbaar. De track van de vaart inclusief de vaarhoogte op ieder punt en alle gemarkeerde E-marker punten. Vervolgens berekend de computer de score tot het doel.

 

Het mag duidelijk zijn wat de voordelen van het gebruik van loggers zijn:

  1. Er is geen observer bij ieder team nodig. En is het bij nationale kampioenschappen nog mogelijk om genoeg observers bij elkaar te krijgen (Vrijwillegers) bij internationale wedstrijden zijn 70 tot 120 observers nodig. Die zijn er niet en als ze er wel zouden zijn  moet je huisvesten en van eten voorzien. En dat wordt dan een zware taak om het te regelen maar de kosten worden ook aanzienlijk opgeschroefd.
  2. Je hebt nu ook de mogelijkheid om taken te creëren die met markers niet mogelijk zijn zoals de 3D-Pie en de Donut.

Een nadeel vindt ik dat de betrokkenheid van de crew flink afneemt. Ze nemen veel minder actief deel aan de wedstrijd en voor mij haalt dat heel veel plezier weg.

Wedstrijden met markers en loggers.

Tegenwoordig worden de wedstrijden met beide manieren uitgezet. Binnen 100 meter van het doel mag een marker geworpen worden. Tevens wordt de E-marker in de logger genoteerd. Op het doel is dan een meetteam aanwezig wat de score opmeet. Krijgt de piloot het niet voor elkaar om binnen die 100 meter te komen dan noteert hij uitsluitend de E-marker in de logger en wordt achteraf de score via de computer berekend.

Wel is het zo dat de nauwkeurigheid van de loggers op 10 meter afgerond wordt terwijl het meeteam op cm nauwkeurig de positie opmeet. En dat is meestal ook wel nodig want stel je een doelkruis voor waar tientallen markers dichtbij liggen. Dan is de nauwkeurigheid van de logger niet toereikend.

 

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503