mini-headingkopie

Alpenvaart Mauterndorf 14 januari.

Om 09:00 uur start de dagelijkse briefing. Ons dal zit dicht en de verwachting is dat het opklaart.mini-dsc00404 De weersomstandigheden zien er gunstig uit maar voor de zekerheid wordt de start uitgesteld tot 11:00 uur na een tweede briefing.

Het dal zit dan nog redelijk dicht. Zichtmeldingen geven aan dat het volgende dal wel goed is. Dat houdt dus in dat we hier omhoog gaan door het wolkendek om dan met 20 knopen naar het noorden te varen. Met die snelheid moeten we toch een flinke afstand kunnen afleggen.

De crew ziet de ballon binnen de korste keren in de wolken verdwijnen al spoedig gevolgd door de andere ballonteams en gaat er met de auto achteraan via de bergweg naar Radstadt. Deze weg ligt hoger damini-img 3195n het startveld, is mooi om te rijden maar niet snel. Op deze hoogte heeft het blijkbaar vannacht nog gesneeuwd. Daardoor is er gladheid en langzaam rijdend verkeer. De omgeving van het ski oord Obertauern is heel mooi en druk met skiërs. Op dit punt is er redelijk tot veel zicht. Het volgende dal, Ennstal, blijkt in tegenstelling tot de berichten tijdens de briefing, wel dicht te zitten met bewolking. In de auto zijn de ballonnen niet zichtbaar en de radio werkt om de een of andere reden zo slecht dat we de ballon ook niet kunnen verstaan.

Daarom weten wij ook niet waar we naar toe kunnen rijden om eventueel met zichtmeldingen de piloten te kunnen assisteren bij de landing. Later hebben we ontdekt dat er een draadbreuk in de aansluiting van de radio zat die af en toe wel een beetje contact maakte. Gelukkig hebben we ook allemaal mobiele telefoons waarmee het noodzakelijkste contact kan worden onderhouden.mini-img 2292

De piloot heeft de ballon neer boven de wolkengrens aan de grond gezet op een vrij steile helling. De ballon is daarna over de helling 50 meter omhoog gesleept naar een klein weggetje.

Via de telefoon zijn de coordinaten doorgebeld waar de ballon zich bevindt. De crew moet met de kaart van 1 : 200000 daar naar toe en neemt prompt een verkeerde afslag. Daarmee komen ze wel bij een liftstation op de goede hoogte. Maar alleen niet bij de ballon. Dit weggetje was wel glad. Weer naar beneden tot in het dorp Pruggern en nu de goeie weg naar boven tot het moment dat de wielen alleen nog maar doordraaien. Het hellingspercentage is 10% en de weg is op veel plaatsen in de schaduw nogal glad. Dus de sneeuwkettingen uit de doos en die omleggen. We staan nogal raar op de weg. In een bocht en schuin op deweg en daardoor kan een taxibusje er niet langs.

De chauffeur geeft direct commentaar dat de schakels van onze sneeuwkettingen veel te dun zijn voor gebruik in Oostenrijk. Maar we hebben niet anders. Ze brengen ons heel langzaam en rustig rijdend naar de ballon en later weer naar beneden.

mini-dsc00498Het relaas van de piloot over de vaart luidt:

De wind op hoogte zakte vrij snel in tot maar enkele knopen per uur. Het dal was niet zichtbaar door de laaghangend bewolking. Dit werd pas zichtbaar nadat de eerste bergtoppen waren gepasseerd. Het was geen prettig idee om langzaam door de wolken te zakken tot er voldoende zicht zou komen om de ballon neer te zetten. En deze landingsplaats ruim boven de wolken was goed te bereiken ook omdat er nauwelijks wind stond..

Bij de landingsplaats kun je heerlijkzonnen en van een weids uitzicht genieten in afwachting van de volgauto.

Nadat de ballon ingeladen is gaan we terug naar het startveld om te tanken. Daar zijn we om 16:00 uur terug. De uitlezing van onze GPSén geeft aan dat de ballon 37 km heeft afgelegd en de volgauto in totaliteit 190 km..

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503