Wedstrijdvaren

mini-logonk2005lrNederlands kampioenschap ballonvaren 2005 in Friesland.

Van 20 tot 24 april is het Nederlands kampioenschap ballonvaren gehouden. Dit jaar in het Friese Oudehaske.

 

De resultaten van het tournooi zijn hier te vinden maar hieronder staan wel de drie trotse apen die het hoogst geëindigd zijn.

mini-HPIM1438

Een uitgebreide beschrijving van de diverse wedstrijdopdrachten zijn te vinden in het menu wedstrijdtaken.

 

Het tournooi.

HPIM1267 JPGHet tournooi gaat van start met de main briefing. Alle teams hebben zich gemeld en alle observers zijn aanwezig. Het is een aardig gezicht om iedereen in de weer te zien met de collega's, de kaarten op tafel, de kaarten aan de muur en de laatste wijzigingen in de Prohibited Zones.

Achter de tafel hebben de officials en de meteorologen plaatsgenomen. Ronnie Kleinsmit heet iedereen welkom waarna het officiële deel over regels, en wijzigingen op de regels besproken worden.

De meteo stelt zich voor, de heren Jacob Kuiper en Ab Maas, en presenteert een indrukwekkende hoeveelheid overhead sheets over de momentele situatie en de verwachting voor het komende tournooi.

 

Ochtendvaart 21 april 2005.

De task sheet laat een indrukwekkende lijst zien met Tasks nl.

Task 1 Pilot Declared Goalmini-HPIM1275

Task 2 Fly In

Task 3 Fly On

Task 4 Fly On

Task 5 Maximum Distance

Het verloop werd bepaald door een chronisch gebrek aan wind waardoor de eerste twee taken goed gehaald konden worden maar de overige drie waren moeilijker haalbaar. Het deelnemersveld lag al flink uit elkaar door de eigen keuze van de startplaats maar door het varieren van de windrichting hingen de ballonnen daarna kilometers van elkaar af. Bij de laatste task heeft de helft van het veld dan ook geen resultaat neer kunnen zetten.

De eerste ploegen waren om ongeveer 10:30 uur thuis maar het bleef tot laat in de ochtend erg rustig aan de ontbijttafels.


Avondvaart 21 april 2005.

mini-HPIM1301De eerste avondvaart bestond uit:

Task 6 Pilot Declared Goal

Task 7 Fly On

De start vond plaats op een Central Launching Point bij Joure.

Daar is voor iedereen de samenwerking tussen sommige teams al goed zichtbaar. De richting is oostwaarts. Zit daar ook een bepaalde bedoeling achter?

De matige wind bracht de groep naar de targets ten noorden van het Tjeukemeer. Een marker op straat is zonder problemen te lokaliseren en dan goed te meten. Ligt de marker echter in een privétuin dan kan het voorkomen dat de eigenaar soms zeer bot reageert. En dat levert dan wel de nodige stress op bij de crew. De piloot heeft het in dat opzicht maar makkelijk. Die hoeft 'alleen' maar naar het volgende doel te varen.
De Fly-On betekende een oversteek naar de zuidzijde van het meer. De aanwezige sturing kon goed benut worden maar kon op het laatste moment de score ook nadelig beïnvloeden.

In tegenstelling tot de ochtendvaart waren de targets nu voor iedereen haalbaar. Voor de crew was het een rustige rit rond het meer door een mooi stukje Friesland.


Ochtend vaart 22 april 2005.

De tasks voor vandaag zijnmini-HPIM1344

Task 8 Elbow

Task 9 Fly On

Task 10 Fly On

De start vond plaats op een nieuwbouwterrein ten oosten van Heerenveen. Er hing een (soms) dichte grondmist wat de reden was voor de wedstrijdleiding om de start iets uit te stellen.

Bij de start was het meer een strijd wie het eerst omhoog ging om daarmee wat ruimte om zich heen te creëeren en zonder overlast de task te kunnen uitvoeren. Doordat er ook deze ochtend zeer weinig wind was hielp deze taktiek niet echt. Zie het resultaat in het fotoboek.

De Elbow kon alleen uitgevoerd worden door het eerste deel laag te varen en na het uitwerpen van de verplichte marker te stijgen en daarmee een andere wind te kiezen. Nu bracht dat met zich mee dat er zeer laag gevaren werd en ook nog recht op de snelweg en Heerenveen af. En dat tijdens de ochtendspits. Er is mij niets ter ore gekomen over ongelukken of andere aanrijdingen. Gelukkig maar.

Het leverde wel schitterende plaatjes op voor de crew, de officials en overige belangstellenden uit de naburige woonwijken.

Het tweede deel van de Elbow bracht de hele groep weer terug naar het startveld. De Elbow duurde wel zo'n anderhalf uur. Vervolgens ging men door voor de Fly-In. De wind nam niet toe en omdat een minimum afstand afgelegd moest worden duurde dat ook weer een uur. En daarmee waren we al zover in de ochtend gevorderd dat er flink wat thermiek ontstond.

Sommige piloten kozen voor zekerheid en landden vrijwel direct na het volbrengen van de Fly-In terwijl de laatste pas om 11:30 uur aan de grond kwam na het volbrengen van de laatste task.

Bij het 'ontbijt' om 12 uur was de bar gesloten en moest iedereen het doen met melk bij de broodjes. Ook nu was het weer opvallend rustig in de eetzaal.

 

Avondvaart 22 april 2005.

mini-HPIM1383De taken van deze vaart waren:

Task 11 Hare and Hounds

Task 12 Hare and Hounds

De start was een Central Launching Area, een bouwterrein, in Gorredijk. De Hare was de PH-PIN van Ronnie Kleinsmit en werd gevaren door Ronnie en David aangevuld met officials voor het eerste meetpunt. Door de flinke wind duurde het even voor de PIN vertrok en in de richting van Heerenveen voer. Direct daarop kwam het veld tot leven.

Het plan was dat de PIN een landing zou maken, observers en meetteam afzetten en weer vertrekken naar het tweede doel. Door de redelijk harde wind is onderweg besloten om de tweede task te annuleren en de ballon na de landing meteen te deflaten. De PIN werd door Ronnie zeer geroutineerd in een smal weiland, naast het industrieterrein van Heerenveer Zuid, aan de grond gezet.

Vervolgens is er door iedereen een score gezet.

Terug in het wedstrijdcentrum ontstond een levendige discussie over de toegekende strafpunten bij de ochtendvaart van deze morgen.

 

Ochtendvaart 23 april 2005.

De taken van deze vaart waren:mini-HPIM1411

Task 12 Fly-In

Task 13 Pilot Declared Goal

Task 14 Angel

Task 15 Fly-On

De start was in de omgeving van Gorredijk. Wij stonden samen met Johannes Kooistra en Henk Broeders op het zelfde weiland bij een vriendelijke boer. Pieter vertrok als laatste van het weiland en wij als laatste uit het weiland. Er stond een flinke wind dus de ballonnen hadden er flink de sokken in.

Het eerste doel was goed haalbaar. Een meetteam was aanwezig en dus konden we meteen na de dropping doorrijden naar het tweede doel van de Angel. Hier waren wij te laat aanwezig, wat de reden was dat Pieter de marker in de slootkant heeft geworpen. Dat vermindert het risico dat iemand de marker meeneemt maar het betekent wel dat hij niet de beste mogelijke score binnen haalde.
Wij snel door naar het derde doel waar de marker, gemarkeerd met het laatste doel, zou worden geworpen. Hier waren we gelukkig wel weer op tijd, waarna we opnieuw verkeerd reden en wederom te laat waren voor de laatste dropping ten noorden van Vegelinsoord.

Ondanks de hindernissen die de crew onderweg ondervond, was de score van deze vaart opvallend goed.

Goed gedaan, Pieter.


Avondvaart 23 april 2005.

mini-HPIM1420De taken voor deze avondvaart waren gedefinieerd als:

Task 16 Judge Declared Goal

Task 17 Land Run

Bij de briefing bleek al dat er vrij veel wind zou staan. Er was gekozen voor een Central Launching Area bij Gorredijk.

Alle ballonnen lagen klaar toen er een extra briefing wordt afgekondigd. Daar werd duidelijk gemaakt dat de wind alleen maar zou toenemen. En dat betekende dan ook dat de vaart werd afgelast. Op zich wel jammer want er waren nu juist opdrachten gekozen die deze week nog niet eerder gedaan waren.

De enige ballon die nog een beetje tot leven kwam was de PH-MEB. Omdat die nu toch uitgepakt klaar lag heeft de crew de kans waargenomen om de ballon nog even goed te drogen.

Inpakken en wegwezen; helaas.


Debriefing en prijsuitreiking 24 april 2005.

Tijdens de briefing van de laatste ochtenvaart bleek al zeer snel dat de wind alleen maar was toegenomen en dat daarom een vaart onverantwoordelijk zou zijn. Einde kampioenschap dus. Er zijn totaal 15 taken uitgevoerd en daarmee kun je van een geslaagd toernooi spreken.mini-HPIM1471

Wij zijn nog teruggegaan naar Heerenveen om de Angle opnieuw te meten. Er was een afleesfout gemaakt waardoor het resultaat van deze task veranderde van 123 graden naar 179 graden. En daarmee kwam Pieter Kooistra één plaats hoger in het eindklassement uit.

Om 10:30 waren alle piloten uitgenodigd voor een debriefing waar iedereen zijn mening over het toernooi, de organisatie, huisvesting en overige zaken kon uitspreken. Alles met de bedoeling om een volgend toernooi nog beter te laten verlopen. Ongeveer de helft van de teams heeft hiervan gebruik gemaakt.

Vanuit de DBCC kwam de verontschuldiging dat een hoop organisatorische taken door een gebrek aan menskracht niet optimaal konden worden uitgevoerd. Ben je observer en wil je je aanmelden voor deelname aan een evenement of heb je vragen (of wil je observer worden), neem dan contact op met de chief observer van de DBCC/KNVvL. Recente contact informatie op de site van de DBCC.

Na de afsluitende brunch zijn, naast alle bedankjes voor de medewerkers, ook de prijzen uitgereikt voor de Longjump 2004/2005.
 

Daarna volgde dan de prijsuitreiking van het kampioenschap.

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503