Wedstrijdvaren

lgnk2009NK Ballonvaren 2009 in het Drentse Wezuperbrug van 20 tot en met 23 mei 2009.

Zaterdag, de derde dag.

 Om 04:300 uur gaat de wekker. Het eerste wat je doet is je hoofd uit het raamini-dsc02043m steken om te kijken hoe het weer er uit ziet. Ook vandaag is het een stralende morgen met rustig weer. Wat ook nu weer opvalt is het grootse welkoms concert van ontelbaar veel vogels. Alleen daarvoor zou je al vroeg opstaan.
Vandaag staan er vijf taken op het programma, Een Fly In, twee maal een JDG, een Fly On en een Angle.
Ook vandaag is het weer zoeken naar een geschikte opstijgplek, Dus veel stoppen, ballonnetje peilen, andere positie zoeken en opnieuw peilen. mini-s8001508Uiteindelijk een klein boerenpad gevonden waar de mand kan liggen en de ballon over het veld. En iedereen natte schoenen en natte broekspijpen want het gewas is erg vochtig op dit tijdstip. Ergens op dit traject is Johannes zijn kompas verloren. We hebben dat ding ook niet meer terug gevonden.

Op doel 10 en 11 staan meetteams. Daar hoeven wij dus weinig te doen maar het altijd leuk om te zien hoe er gewerkt moet worden door de piloten. Aan het gejuich kun je dan horen dat iemand goed gescoord heeft. Bij doel 12 is het vereist dat de crew met de observer de marker terugvind. dag 3 oziTen eerste om de score te meten maar tevens omdat op deze marker de coordinaten vermeld staan van doel 13. Het is de taak van de piloot om deze te noteren voordat de marker gegooid wordt om een score te kunnen krijgen op het volgende doel.
Voor de laatste taak is geen marker gebruikt. Daarom kon de crew op zijn gemak de ballon volgen tot de landing. De crew heeft op verzoek aangegeven waar de grens van de verboden zone was door op dat punt met de auto te stoppen. mini-s8001513Daarna is de ballon op de verplichte minimale hoogte gaan varen om aan de regels te voldoen maar daardoor veranderde de koers in een negatieve richting. Na de verboden zone is Johannes weer op hoogte gaan varen om weer de juiste koers te krijgen maar het eindresultaat was toch minder dan mogelijk was geweest.
Helaas bleek achteraf dat de verboden zone niet meer geldig was. Dat is ergens gepubliceerd maar wij hebben dat niet correct opgepakt.
Johannes heeft de ballon op een bedrijfs parkeerterreintje neergezet en daarbij maar ternauwernood een tweetal landbouw apparaten ontweken.

 mini-s8001519

De avondvaart bestaat uit twee taken, een Pilot Declared Goal en een 3D Pie task. De wind maakt het weer lastig. We moeten lang wachten tot de wind wat afneemt en de wind lijkt te gaan draaien. De vrije tijd geeft mogelijkheden tot luieren, socialising en het maken van team foto's.
De uitgezette coordinaten, ieder moet zijn eigen schema maken, worden op het laatste moment toch met tien graden verplaatst. Achteraf hadden we dat beter niet kunnen doen want de vaart verliep precies over de oorspronkelijke coordinaten.

Het werd een redelijk korte en snelle vaart. De helft van de deelnemers landen uiteindelijk in het zelfde weiland

 mini-s8001520

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503