Wedstrijdvaren

Hoe verliep de dag?


Voor ons ging de wekker om 03:45 uur. Opstaan, ontbijten, thermosfles koffie maken en een uur rijden vanuit Friesland naar het competitiecentrum. Een informele CheckIn, "Goede morgen, hier ben ik dan.", en dan tijd nemen om de andere teams te begroeten en weer eens bij te praten.


Om zes uur de eerste briefing. Inhoud: De briefing wordt uitgesteld tot 06:30 uur.

De tweede briefing. We krijgen een tasklist met drie taken en de mededeling dat de mist nogal hardnekkig is maar daarna komt er wel goed weer aan. De taken worden op de kaart en in de laptop verwerkt. De volgende briefing wordt vastgesteld op een locatie in de buurt van het eerste doel bij Borger.


Hier blijkt dat de mist nog wat langer de baas blijft spelen. En als de temperatuur niet snel oploopt kan dat lang duren. De temperatuur ligt nu onder het vriespunt. Dat is te zien aan de hoeveelheid ijsafzetting aan de spiegels van de bus. De tasksetting wordt door de leiding aangepast. Het veld
waar we nu naast staan wordt het startveld. Alle teams kunnen eindelijk wat gaan doen. Dat is wel lekker ook want er zijn veel mensen met koude voeten door het lange wachten. De ballonnen worden voorbereid op de vaart; de mand opgebouwd en de ballon vastgemaakt maar nog niet uitgetrokken.

Zelfs om 10 uur zit het ijs nog op de buitenspiegels van de bus en de mist blijft nog steeds hangen. Op internet is te zien dat heel Nederland stralend weer heeft behalve Drenthe. Daar is het koud en mistig.


De wedstrijdleiding besluit nu een alternatieve task uit te zetten. Het wordt een Landrun met als startveld het veldje waar we al die tijd al staan te wachten en als tijdstip: "Nu." Het is dan al 10:30 uur. En ja, tijdens het opblazen van de ballon krijgen we meer van de omgeving te zien. De eerste ballonnen stijgen op en zijn binnen de minuut in de bewolking verdwenen.


Als Johannes ook in de wolken is pakken Tommie en ik de spullen in de bus en gaan rustig achter de ballonnen aan. Maar ja, waar zijn ze en waar gaan ze naar toe. We gokken de richting en snelheid en wachten een paar kilometer verderop op berichten of beter zicht. Na een kwartiertje blijkt dat onze richting goed is maar de afstand wat overdreven. Af en toe zien we ook een ballon als er een gaatje in de bewolking zit. Johannes dirigeert ons naar Odoorn want daar verwacht hij te landen. Wij zien elkaar terug terwijl de crew een bospad probeert te verlaten en Johannes zomaar boven ons blijkt te hangen. De atmosfeer is ondertussen een beetje thermisch geworden en Johannes dwarrelt een beetje rond.


Om 12:30 uur zijn we terug in het competitiecentrum voor de zakelijke afhandeling van de vaart en een lunch.Daarna proberen we wat te slapen in de auto want de dag is nog lang niet om.

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503