Wedstrijdvaren


De avondvaart.


Om 16:00 uur blijkt dat Johannes in de ochtendvaart de beste Landrun heeft gescoord. En geheel volgens de traditie van wedstrijdvaren wordt de briefing direct uitgesteld tot 16:30 uur.


Op de tasksheet staan drie taken, Een FlyIn, dan een Hazitation Walz en afgesloten met een Angle van 5 km afstand. Johannes heeft direct door dat de beschikbare tijd erg krap is en heeft dan ook haast om op te stijgen. Maar eerst moeten we een geschikte start locatie vinden zodat het eerste doel goed is aan te varen. We vinden een smalle weg met een redelijk brede berm om te starten. Wij krijgen al snel gezelschap van drie andere teams. De start is een beetje onrustig maar Johannes is snel weg en op weg naar het eerste doel. Hij scoort 126 meter en dat is goed voor 500 punten. Op naar het doel van de HW. Dit moest een kruising zijn volgens de kaart maar het onverharde deel van de weg is omgeploegd en aan de akker toegevoegd. Bij een Nederlands kampioenschap worden deze doelen vooraf gecontroleerd maar daar is nu geen tijd voor geweest. Daarom wordt met gele jassen een markering neergelegd. Johannes scoort als derde en gaat snel verder om de Angle van 5 km
afstandaf te leggen. Hij heeft nog drie minuten over als hij zijn doel bereikt heeft. Hij wint deze taak die maar door drie piloten op tijd is afgerond.


Als we inpakken komt de volle maan op. Heel groot en volgens de geleerden ook relatief dichtbij.


Terug op het competitiecentrum/restaurant blijkt dat de keuken eigenlijk al dicht is. We kunnen alleen nog een snitzel met friet en salade bestellen maar dat mag de pret niet drukken. We hebben het eten nog maar net op als de uitslagen klaar zijn. Het blijkt dat Johannes de laatste taak ook gewonnen heeft en daarmee de One Day Fly Odoorn 2011 op zijn naam heeft gezet. (Foto Bennie Bos)


Dan rest alleen nog de reis naar huis. Om 22:45 uur ben ik terug in Noord Holland. Het was een lange en vermoeiende dag maar ik had het niet willen missen.

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503