Wedstrijdvaren

One Day Fly 2011 Odoorn.

Op 19 maart 2011 werd in Drenthe de eerste wedstrijd ballonvaren van 2011 gehouden. Een wedstrijddag die ieder jaar vroeg in het seizoen georganiseerd wordt en vervolgens vaak te kampen heeft met moeilijke weersomstandigheden waardoor de wedstrijd toch geen doorgang vindt.


Niet dit jaar. De weergoden waren ons gunstig gezind en dat zorgt dan voor veel beweging bij 10 ballonteams en een handvol organisatoren en medewerkers.

De wedstrijdleiding heeft het competitiecentrum in het restaurant van Camping en Vakantiepark 't Kuierpadtien in Drenthe opgezet. De omgeving voor deze wedstrijddag is daarmee dezelfde als voor het NK/BK van 2009. En dat heeft voor veel teams als voordeel dat men al in het bezit is van kaarten, zowel op papier als elektronisch, en redelijk bekend is met de omgeving.


De One Day Fly is een wedstrijd ballonvaren van één dag met een ochtendvaart en een avondvaart. Iedere vaart kan meerdere opdrachten inhouden. De wedstrijd heeft vanwege zijn omvang een redelijk informeel karakter maar telt wel degelijk mee voor de ranking van de nationale selectie. Deze ranking bepaalt welke piloten in aanmerking komen voor inschrijving voor de Europese kampioenschappen van volgens jaar.


Naast een goede oefening in het wedstrijdvaren is het tevens een eerste praktijktest in het nieuwe seizoen om alle apparatuur te controleren, de handigheid en de samenwerking van het team bij te werken en te wennen aan de wedstrijdstress. Bij ons resulteerde dat in het besluit om één van de radio's te laten repareren, bepaalde instelling in de computer programmatuur zodanig te veranderen dat het systeem niet uit zichzelf een andere kaart dan de officiële wedstrijdkaart op het scherm zet en een betere plaats voor de BlueTooth GPS aan de ballon te maken zodat de verbinding met de computer stabieler werkt.


Hoe verliep de dag?


Voor ons ging de wekker om 03:45 uur. Opstaan, ontbijten, thermosfles koffie maken en een uur rijden vanuit Friesland naar het competitiecentrum. Een informele CheckIn, "Goede morgen, hier ben ik dan.", en dan tijd nemen om de andere teams te begroeten en weer eens bij te praten.


Om zes uur de eerste briefing. Inhoud: De briefing wordt uitgesteld tot 06:30 uur.

De tweede briefing. We krijgen een tasklist met drie taken en de mededeling dat de mist nogal hardnekkig is maar daarna komt er wel goed weer aan. De taken worden op de kaart en in de laptop verwerkt. De volgende briefing wordt vastgesteld op een locatie in de buurt van het eerste doel bij Borger.


Hier blijkt dat de mist nog wat langer de baas blijft spelen. En als de temperatuur niet snel oploopt kan dat lang duren. De temperatuur ligt nu onder het vriespunt. Dat is te zien aan de hoeveelheid ijsafzetting aan de spiegels van de bus. De tasksetting wordt door de leiding aangepast. Het veld
waar we nu naast staan wordt het startveld. Alle teams kunnen eindelijk wat gaan doen. Dat is wel lekker ook want er zijn veel mensen met koude voeten door het lange wachten. De ballonnen worden voorbereid op de vaart; de mand opgebouwd en de ballon vastgemaakt maar nog niet uitgetrokken.

Zelfs om 10 uur zit het ijs nog op de buitenspiegels van de bus en de mist blijft nog steeds hangen. Op internet is te zien dat heel Nederland stralend weer heeft behalve Drenthe. Daar is het koud en mistig.


De wedstrijdleiding besluit nu een alternatieve task uit te zetten. Het wordt een Landrun met als startveld het veldje waar we al die tijd al staan te wachten en als tijdstip: "Nu." Het is dan al 10:30 uur. En ja, tijdens het opblazen van de ballon krijgen we meer van de omgeving te zien. De eerste ballonnen stijgen op en zijn binnen de minuut in de bewolking verdwenen.


Als Johannes ook in de wolken is pakken Tommie en ik de spullen in de bus en gaan rustig achter de ballonnen aan. Maar ja, waar zijn ze en waar gaan ze naar toe. We gokken de richting en snelheid en wachten een paar kilometer verderop op berichten of beter zicht. Na een kwartiertje blijkt dat onze richting goed is maar de afstand wat overdreven. Af en toe zien we ook een ballon als er een gaatje in de bewolking zit. Johannes dirigeert ons naar Odoorn want daar verwacht hij te landen. Wij zien elkaar terug terwijl de crew een bospad probeert te verlaten en Johannes zomaar boven ons blijkt te hangen. De atmosfeer is ondertussen een beetje thermisch geworden en Johannes dwarrelt een beetje rond.


Om 12:30 uur zijn we terug in het competitiecentrum voor de zakelijke afhandeling van de vaart en een lunch.Daarna proberen we wat te slapen in de auto want de dag is nog lang niet om.



De avondvaart.


Om 16:00 uur blijkt dat Johannes in de ochtendvaart de beste Landrun heeft gescoord. En geheel volgens de traditie van wedstrijdvaren wordt de briefing direct uitgesteld tot 16:30 uur.


Op de tasksheet staan drie taken, Een FlyIn, dan een Hazitation Walz en afgesloten met een Angle van 5 km afstand. Johannes heeft direct door dat de beschikbare tijd erg krap is en heeft dan ook haast om op te stijgen. Maar eerst moeten we een geschikte start locatie vinden zodat het eerste doel goed is aan te varen. We vinden een smalle weg met een redelijk brede berm om te starten. Wij krijgen al snel gezelschap van drie andere teams. De start is een beetje onrustig maar Johannes is snel weg en op weg naar het eerste doel. Hij scoort 126 meter en dat is goed voor 500 punten. Op naar het doel van de HW. Dit moest een kruising zijn volgens de kaart maar het onverharde deel van de weg is omgeploegd en aan de akker toegevoegd. Bij een Nederlands kampioenschap worden deze doelen vooraf gecontroleerd maar daar is nu geen tijd voor geweest. Daarom wordt met gele jassen een markering neergelegd. Johannes scoort als derde en gaat snel verder om de Angle van 5 km
afstandaf te leggen. Hij heeft nog drie minuten over als hij zijn doel bereikt heeft. Hij wint deze taak die maar door drie piloten op tijd is afgerond.


Als we inpakken komt de volle maan op. Heel groot en volgens de geleerden ook relatief dichtbij.


Terug op het competitiecentrum/restaurant blijkt dat de keuken eigenlijk al dicht is. We kunnen alleen nog een snitzel met friet en salade bestellen maar dat mag de pret niet drukken. We hebben het eten nog maar net op als de uitslagen klaar zijn. Het blijkt dat Johannes de laatste taak ook gewonnen heeft en daarmee de One Day Fly Odoorn 2011 op zijn naam heeft gezet. (Foto Bennie Bos)


Dan rest alleen nog de reis naar huis. Om 22:45 uur ben ik terug in Noord Holland. Het was een lange en vermoeiende dag maar ik had het niet willen missen.

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503