Wedstrijdvaren

De wedstrijd is gevaren.

Het verslag van woensdag ben ik twee keer kwijtgeraakt en door drukte met de dagelijkse vaarten kwam ik er niet meer aan toe om de zaak netjes up to date te houden. De oorzaak was een tekort aan opslagruimte bij mijn internet account. Dus hierbij de hoogtepunten van de laatste dagen.

De einduitslag is als volgt:

Plaats Piloot Punten totaal
1  Nick Donner 24030
2  Johnny Petrehn  23423
3  Yudai Fujita  23397
49  Henk Broeders  16228
70  Bert Suiver  14431
 83  Johannes Kooistra  11291

 

Een van de zaken die vermeldenswaardig zijn is de inzet van observers.

mini-DSC09047Woensdag hadden we een oudere dame als observer. Ze had wat overgewicht en in de loop van de rit vertelde ze dat ze twee nieuwe knieen heeft. Dat is  mooi maar conditie heeft ze niet. En er zijn momenten dat wij toch wel snel moeten kunnen reageren en door bosjes en struiken moeten dringen naar het land wat daar achter ligt. Deze dame schoot daar erg in te kort.

Er moest aan het eind van een task een marker geworpen worden met daarop de coordinaten van de volgende task. Johannes gooide deze op een open plek in een maisveld. Na afloop van de vaart moesten we terug om deze marker op te halen. De observer en Johannes gingen het maisveld in. Je zag ze dus niet meer. Zo hoog stond de mais. Johannes met de laptop en een GPS om te kijken hoever ze al de mais in waren. En de marker was vlot gevonden  maar op de terugweg naar de auto moest toch een paar keer gestopt worden om de observer op adem te laten komen.

En wij vinden dat mensen die in deze conditie verkeren zich niet beschikbaar zouden moeten stellen als observer. Het is fijn dat mensen zo enthousiast zijn maar geef je dan op voor een meetteam. Dan heb je het rustiger, je ziet toch van alles en de crew kan dan met een fitte observer sneller door de vaart gaan. En deze dame was zeker niet de enige observer met dit probleem.mini-DSC09041

Onze auto heeft geen passagiers plaatsen. En een observer moet vrij zicht naar buiten hebben en heeft volgens de regels recht op een zijraam. De bank achterin biedt dat niet en ik wil als navigator ook zicht hebben op de ballonnen. We hebben daarom een plastic bijzet tafeltje uit het zwembad van het  hotel geleend en die tussen de voorstoelen geplaatst. Een kussen van mijn bed erop en als de schuifdeur van de tussenwand dicht is kun je redelijk zitten. Opgesloten tussen de beide voorstoelen. Maar de oudere dames willen daar niet zitten en observers die ook piloot zijn vinden dat ook beneden hun stand. Alleen de jongere observers zitten ere niet mee. Die zien het avontuurlijke van het observer zijn wel in. Dus ik heb ook op het kussen gezeten met de laptop op mijn schoot en de radio onder mijn arm. Lastig werken maar ook dat hebben we weer overleefd.

De samenwerking tussen de Nederlandse teams gaat ver, erg ver zelfs. Wij haddden zomaar een tweede ventilator en vreemde mannen aan de ballon staan.

Woensdagavond.

mini-DSC09056Twee taken met eigen startveld. Een groot weiland bij een boerderij is toegankelijk voor ons en vele anderen. Als de ballon overeind staat willen Henk en Johannes 50 meter meer naar links starten en dus gaan we slepen. Later blijkt dat ze op beide taken te veel naar links uitkomen. Dus dan vraag je je af: Wat is wijsheid?mini-DSC09059

Johannes land op een braakveld naast de boomrand. We slepen hem naar de uitgang van het veld  200 meter heuvel op. Daar assisteren we ook nog een collegapiloot bij het deflaten van de ballon. En dan blijkt de ballon bijna beschadigd te worden door een nog zeer hete brander waarvan de waakvlammen ook nog branden.  Het liep weer goed af. Bij het gastanken mogenmaar twee mensen bij de auto blijven. Alle overige crew moet op de parkeerplaatst wachten.

Donderdagmorgen.

4 taken op eigen startveld. Ook vandaag komen we weer bij de boerderij uit waar we mini-DSC09061gisteren zijn gestart  maar nu langs de openbare weg. Tijdens de afgelopen dagen was me een motorrijder opgevallen op een mooie Harley met zijn dochter van ongeveer 6 jaar achterop. En telkens viel mij op dat dochterlief een helm draagt maar papa niet. mini-DSC09067Toen onze piloten een ballonnetje peilden nam ik even tijd om met de man te praten over waarom zij wel en hij niet. Hij vertelde me dat, bij de wet, kinderen onder 18 jaar een helm moeten dragen en daarna mag je in de staat Michigan het zelf weten. En papa vond het lastig om omhoog naar de ballonnen te kijken met een helm op en hij had geen koffers om de helm af en toe in op te bergen. Hij vond het niet erg dat ik commentaar leverde. Waarschijnlijk vond hij wel dat ik gelijk had met de stelling dat hij ook een helm moet dragen.

mini-DSC09069Bij de doelen zie je ook altijd een verzameling crewleden en observers die staand naast het doel commentaar geven en de piloot van gegevens voorzien. Er zit ook wel een beetje van 'de beste stuurlui staan.....' in zo'n groep. Maar altijd gezellig en mooi om vanuit daar te kunnen zien wat de piloten doen.

De derde task hield in dat de ballonnen hoog op het doel afkomen en dan snel moeten dalen om een bocht van 90 graden te maken naar het doel. Als je niet op het goede moment daalt mis je het doel. Johannes had last van een andere ballon en kon niet snel genoeg dalen met als resultaat dat hij een 150 meter te ver doorschoot. Jammer voor hem en voor ons want het was een mooi gezicht om alle ballonnen die manoevre  uit te zien voeren.mini-DSC09078 Later hoorden we dat zijn marker niet terug gevonden was. We zijn de volgende dag nog terug geweest maar we mochten het bonenveld niet in vanwege gewasschade. Jammer maar dat kost dan 20 dollar voor een lost marker.

De volgende taak is de landrun. Hierbij moet de piloot in een vastgesteld cirkel een zo groot mogelijke driehoek beschrijven. Nu moet de piloot zelf op voorhand het middelpunt van de circel vastleggen. Door de eerste lijn op hoogte te varen en de tweede veel lager te varen was een hoge score goed te halen. Johannes scoorde hier heel goed.

 Donderdagavond.

mini-DSC09081Twee taken waarvan de eerste op het veld werd aangepast. Nu twee maal een Pilot Declared goal.  De windrichting zou kunnen veranderen en dat is dan het sein voor iedereen om zo snel mogelijk weg te kunnen. Het startveld was licht heuvelachtig en dat zorgde voor mooie beelden. Wij waren redelijk snel bij het eerste doel maar achter ons kwamen 100 volgauto's en nog publiek ook. Wij zaten daarmee compleet vast op een verstopte landweg. Plaats voor 1 auto maar alles bij elkaar stonden er 3 rijen auto's. Het duurde ongeveer 15 minuten voor we op weg waren naar het volgende doel. mini-DSC09088De landeigenaar had 7 ballonnen op zijn land gekregen en vond dat niet erg. Het is oppvallend hoe gastvrij de mensen hier zijn tov. landende ballonnen. Alles is goed zolang je maar beleefd blijft en geen schade aanricht. Het was een snelle vaart en daarmee waren we snel terug in het hotel.mini-DSC09090

Vrijdagmorgen, de laatste vaart.

Er staat veel wind. En daar zijn de opdrachten op afgestemd. mini-DSC09093De organisatie weet dat iedereen nog veel te doen heeft vandaag voor het verzenden van de ballonnen naar huis. En dus is gekozen voor drie relatief directe taken kort op elkaar. Op een gegeven moment zagen we de hele sliert ballonnen achter elkaar hangen in de vorm van de sprongen van een ree die door het gewas wegvlucht. Waar de ree neerkomt is het doel voor de piloot.

Al voor de start bleek dat de laptop van Johannes niet meer wil starten. Dat houdt in dat hij op de ouderwetse manieer met een kaart en GPS moet varen. Daar heeft hij genoeg ervaring mee en voor deze taken is dat dan ook geen probleem. Dat blijkt ook wel uit de score want de laatste taak levert hem een gedeelde eerste plaats op.

In het gedrang rond het doel van de tweede task werd de top van een ballon beschadigd door de mand van een andere ballon. De beschadigde ballon is binnen de 100 meter van het doel geland.

Einde wedstrijd.

mini-DSC09095Na het inpakken terug naar het gas station waar het propaangas uit de flessen wordt verwijderd, gewoon door de kraan open te zetten. Vervolgens opstellen in lijn om de flessen te laten spoelen met stikstof. Hiervoor is op een punt een groep flessen met stikstof geplaatst. Er zijn twee vulslangen en twee veiligheids medewerkers. Iedere fles wordt gevuld met stikstof. losgekoppeld en geleegd. En dat drie keer. dat is 10 tot 15 minuten per team en er staan 60 teams te wachten bij temperaturen van rond de 30 graden Celsius. Het kostte ons twee uur om er door te komen.

Eindelijk terug in het hotel eerst even het zwembad in voor een paar minuten, daarna brunchen en om 15:00 uur naar de transporteur om de ballonnen in te leveren en de auto van Johannes terug te  brengen naar het verhuurbedrijf. Alle banken weer in de bussen van Henk en Bert terug geplaatst en vrij om te doen en laten.

's Avonds nog de stad in geweest en uitgebreid en deze keer duur gedineerd  op een terras in de open lucht met de klanken van een live  Jazz groep.

 

De prijsuitreiking.

De sluitings ceremonie en de prijs uitreiking was een kwestie van afzien. Alles in Amerika is groot en deze ceremonie duurde dan ook zeker een uur langer dan eigenlijk nodig is. Iedere spreker bedankt  een hoop mensen voor hun inzet ed. Maar omdat ze dat allemaal doen worden mensen dus meerdere malen in het zonnetje gezet. Het diner was goed en smakelijk. Om 15:30 waren we pas in het  hotel terug.

 

Nu alleen nog inpakken en wegwezen. Rond 11:00 uur zondagmorgen gaan we op weg naar het vliegveld in Chicago om op maandagmorgen op Schiphol rond 12:00 uur uit te stappen.

Dinsdagavond 21 augustus.

We hebben het er maar druk mee. Varen, eten en slapen en dat twee keer per dag. En als je dan nog een beetje ziek bent wordt het wel erg moeilijk om ddeze blog up to date te houden.

Op dinsdagavond stijgen we op vanaf het vliegveld van Battle Creek. Hier heeft iedereen een aangewezen positie opp het veld. De wind zal zwak zijn volgens de meteo. Op de Tasksheet staan twee taken: Task 13 een Donut en Task 14 de bekende Hesitation Waltz. De korste weg naar hewt vliegveld wordt uiutgelegd en we zijn weer onderweg.

Op het vliegveld bliljkt een hollands windje te staan. Na een extra briefing is de Donut vervangen door een Pilot Declared Goal. Het waait voor veel deelnemers zo hard dat ze de kat uit de boom kijken. Johannes is nu echter in zijn element en stijgt als eerste op. Daarbij wordt hij geholpen door het feit dat niemand nog bezig was en dat daardoor geen ballon de heersende wind kon beinvloeden. Later hebben we gehoord dat een aantal piloten gaten gebrand hebben in hun ballon doordat het tussen de opstaande ballonnen veel onstuiimiger was.

In ieder geval was Johannes snel wweg en de twee taken zijn vlot achtr elkaar uitgevoerd ook al was de Hesitation Waltz echt een hesitation. Hij heeft 5 keer het doel veranderd.

Het is allemaal snel gegaan en we waren ook weer snel terug van gastanken. Ik ben direct naar bed gegaan terwijl de rest nog ging eten. Geen foto's bij deze vaart.

 

Stand na 14 taken

Plaats Piloot Punten totaal
1  Johnny Petrehn  11575
2  Nick Donner  11158
3  Yudai Fujita  11157
 51  Henk Broeders  7408
68  Bert Suiver  6619
 89  Johannes Kooistra  5162

 

Bert Stuiver

Henk Broeders

Johannes Kooistra

Dinsdag 21 augustus Flight 4.

Na een onrustige nacht om 05:15 moe opgestaan maar je moet wel. Snel de apparatuur van de opladers halen en alles inpakken. Dan snel wat ontbijten en een paar boterhammen smeren, fruit pakken en een kop koffie drinken. Dat is de dagelijkse routine aan het worden. Het weer lijkt de hele week zo te blijven als de afgelopen dagen en dat is heel goed. Dan kunnen we varen.

 

Vandaag een Tasksheet met 3 taken.

Task 10 Calculated Rate Of Approach Task oftewel CRAT, Hierbij zijn er rond het doel drie gebieden gedefinieerd waar de marker in moet komen. Alleen wisselt het actieve veldje iedere 10 minuten van plaats. Dat gebeurt op de GPS tijd en met een geluids signaal.

Task 11 een Hezitation Waltz waar de piloot alle doelen voor mag kiezen die minimaal 1 km van Task 10 afliggen. Nu wel de verplichting om een marker te werpen binnen 100 meter van een doel

Task 12 is een kopie van Task 11 ook weer met een minimum afstand.

De piloot zoekt een opstijgplek. En ja, het is bekend: op de juiste ppositie verzamelen zich de meeste deelnemers. Zo ook nu in een park naast een begraafplaats en omgeven door E-leidingen. Direct na de start rijden we naar de positie van Task 10 waar we niets kunnen doen want de piloot moet het doen en hij was al klaar voor wij er waren. Wel krijgen we het volgende doel door. Dus wij daarheen maar in totaal is het doel 5 keer veranderd voor Johannes een score van rond 10 meter haalt. De laatste taak bleef wel bij het eerst  genoemde doel.

Landing op een glooiend braakliggend stuk land. Het hek was al door iemand open gezet die de buurman bleek te zijn. Hij stuurde ons naar een huisje voor de eigenaar. Wij daar naar toe maar troffen niemand thuis. Later bleek dat de eigenaar een km verderop woont. Onze observer vond de toestemming van de buurman goed genoeg om het land in te rijden. Binnen de korste keren hadden we een official in het land die iedereen er uit wilde sturen. Wij stonden achter op het veld en alle andere auto's waren het veld ingereden omdat wij dat ook hadden gedaan. En zij hadden geen poging gewaagd om de eigenaar te vinden. Later vond de official het voor iedereen goed nadat hij ons verhaal had aangehoord en met de buurman had gesproken.

Vrij laat terug voor gastanken. Ik ben zonder lunch naar bed gegaan want ik had het end in de bek.

Om 15:00 uur nog geen resultaten voor deze vaart bekend.

 

 

Stand na 4 vaarten

Plaats Piloot Punten totaal
1
2
3

 

Bert Stuiver

Henk Broeders

Johannes Kooistra

Maandag avond 20augustus.

Vandaag moesten de radio's opgeladen worden. Vanmorgen hadden we problemen met de onderlinge bereikbaarheid. De hele middag hebben ze aan het stopcontact gelegen maar 's avonds bleek dat er niets geladen was. Het probleem hadden we veel eerder moeten opmerken. De redelijk oude voedingen schakelen niet automatisch over naar 110 volt wat we hier hebben. De oplossing is onze auto voedings adapter. Deze maakt van de 12 volt accuspanning een goede 220 volt met max 150 watt output. Daarmee bedrijf ik de computer in de auto alle dagen. Nu moet ik dat delen met de radio's. Bij iedere rit waar de computer niet langdurig noodzakelijk is wordt een radio aan het infuus gelegd.

 

Op tafel liggen een tasksheet en 1 marker. De tasks zijn een Pilot Declared Goal en een 3D-Pie. Opstijgen op CLA4. We zouden er onder politie begeleiding naar toe gaan maar de eerst sherrif die ik zag stond aan de ingang van het startveld. Een veld wat niet byzonder veel ruimte geeft voor 100 ballonnen. Er was vrij veel publiek aanwezig. Maar wat verwacht je anders op zo'n mooie zomeravond.

Direct na de start bleek dat doel 137 niet erg goed benaderd kon worden. De wind verwachting was toch iets anders dan de werkelijkheid. Ook de 3D-Pie was voor Johannes moeilijk haalbaar. Ter vergelijking: nummer 1 op deze task haalde een afstand van 13360 meter en Johannes 'maar'  3479 meter. Het was dus wel mogelijk maar Johannes kon de juiste windrichtingen niet vinden. Hij wist wel een mooie landingsplaats te vinden in de stad. En dat leverde hem in eerste instantie 780 strafpunten op wegens laag varen over de stad. Vandaag (Dinsdag) heeft hij een bezwaar ingediend  met de mededeling dat hij niet hoog boven de stad kan landen maar toch ergens naar beneden moet en volgens de regels mag dat ook. Dus de strafpunten zijn weggehaald.

Hij landde vroeg en daardoor waren we ook vroeg bij het gastanken. Daar staat uit veiligheids overweging iedere keer een echte Amerikaanse brandweerauto bemand met 3 of 4 beroeps brandweerlui. Bij de eerste tankbeurten stond de wagen achteraan geparkeerd waar de crew er niet bij kon. Nu hebben ze hem verplaatst naar het gebied waar het teveel aan crew uit de ballonwagens stapt. En dat levert dan zeer geanimeerde gesprekken op. Tommie en Johannes zaten binnen de korste keren in de truck.

 Na het tanken even snel wat eten bij de Chinees om de hoek. We hadden 's middags redelijk goed gegeten dus veel hoefde het niet te zijn. De Chinees was al aan het schoonmaken maar we mochten plaatsnemen. Bij het bestellen was er geen bier en ook orange juice in huis aanwezig. Daarop zijn we naar het Steackhouse achter het hotel gegaan.

Redelijk snell naar bed waar ik door een keel ontsteking slecht slaap en niet genoeg uitrust.

 

 

Stand na 3 vaarten nog niet vrijgegeven

Plaats Piloot Punten totaal
1
2
3

 

Bert Stuiver

Henk Broeders

Johannes Kooistra

Maandag 20 augustus Flight 2.

Alle condities waren goed voor een volgende vaart. Op de sheeet staan 4 tasks.

Task 4 Gordon Bennett Memorial

Task 5 Hesitation Waltz

Task 6 Fly-On

Task 7 Fly-On en de piloot moet zelf een startveld kiezen.

 mini-P1040407En zoals altijd als we zelf een plek moeten zoeken is het druk in de directe omgeving. Teams die ballonnetjes peilen en vervolgens 1 km verderop het nog eens doen. En dan het zoeken naar een geschikt veld want de ballon leg je niet zomaar overal uit. Daar heb je ruimte voor nodig. Maar ook dat bleek betrekkelijk vandaag. In Amerika zijn de percelen rond de huizen veel groter dan wij in Nederland gewend zijn. Het kwam er nu op neer dat we met 20 ballonnen bij mensen in de tuin lagen. De kroonlijn kon je nog vasthouden maar dan stond je wel op twee meter van de parachute af ipv. 25 meter en met je rug tegen de voordeur en direct achter de mand de elektriciteits draden. Maar alles is goed gegaan. Bij het doel van Task 1, twee driehoeken met de punt een 10mini-DSC09001 meter uit elkaar, werd door veel piloten goed gescoord. Daarbij moet je rekening houden met het feit dat hoe dichter je bij het centrum komt hoe kleiner het scorings gebied wordt. Er wordt dus ook voorzichtig gegooid, zeker van grote hoogte, want valt de marker buiten de driehoek dan is er geen score. Henk scoort op het oog goed maar na hem zijn er nog veel met een betere score gekomen. Henk scoort hier 930 punten, Johannes 691 en Bert 313 punten.

Bij de Hesitation Waltz staan wij bij het verkeerde doel. Tijdens de briefing is er niet nauwkeurig genoeg gewerkt en is een  verkeerde nummering op de computer kaarten gezet. Gelukkig komen we er op tijd achter en kunnen we Johannes nog extra wind informatie verstrekken. Johannes scoort hier 986 uit de 1000 punten. Een zeer goed resultaat. De Fly-In levert een afstand van 5.20 meter op en de logger score op de laatste Fly-In is rond de 400 meter. Daar zijn nog geen resultaten van bekend.

mini-DSC09005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mini-DSC09006

mini-DSC09010

mini-DSC09013

mini-DSC09015

mini-DSC09017

 

 

Stand na 2 vaarten met 7 tasks

Plaats Piloot Punten totaal
1  Johnny Petrehn  6640
2  Joe Svada  6191
3  Rhett Heartsill  6131
 55  Johannes Kooistra  3453
 59  Henk Broeders  3364
 61  Bert Stuiver  3113

 

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503