Wedstrijdvaren

 

dbcc logo

logobbt2012Nederlands kampioenschap ballonvaren 2012 in Ny/Hotton in Belgie.

 

Zo, woensdag 16 mei 10:40 uur, we zijn op weg naar Ny/Hottyon in Belgie voor het gezamenlijke kampioenschap ballonvaren voor Belgie en Nederland. Ik start deze pagina op de achterbank van de VW bus terwijl we rijden. 

Er staan 29 teams ingeschreven waaronder 11 Belgen en 8 Nederlanders. De rest van de teams komt uit diverse landen en doen dus mee voor het overall kampioenschap terwijl de Belgen en Nederlanders tevens strijden voor hun landskampioenschap.

mini-dsc08211Vanavond de  general briefing in het competitioncentrum in Ny en morgenochtend de eerste vaart. Als de weergoden ons gunstig gezind zijn. De weersverwachting ziet er aardig uit, het wordt warmer en de windkracht is niet extreem hoog.

Ons team bestaat dit jaar uit drie personen, Johannes Kooistra piloot, Tommie Witteveen als chauffeur, ondanks het feit dat hij leerling piloot is, en Marc de Vries als navigator en computerexpert. We werken dit jaar weer samen met het team van Henk Broeders. Die samenwerking is ook van belang als voorbereiding op de wereldkampioenschappen in Michigan Amerika in a. Shortist Flyghtugustus dit jaar. Johannes is van plan dit jaar Henk van de troon te stoten. En dat wordt ook wel tijd.

 

Het inschrijven en de general briefing verliepen vlot. De task briefing werd vastgesteld om 04:45 uur.

 

mini-dsc08247Het is erg koud zo vroeg. De autoruiten moeten gekrabd worden. Op de tafels liggen 4 markers en op de tasksheet staan 5 taken.

De taken zijn:

Task 1 Shortest Flight

Task 2 Judge Declared Goal

Task 3 Minimum Distance Double Drop.

Task 4 Judge Declared Goal.

Task 5 Land Run.

We starten op het CLP in Hotton. Een eilandje in de rivier in het centrum van het stadje. Ik vind het een gezellige lokatie voor een startveld. 'sMorgens is er niet veel publiek. Daar is het ook te vroeg voor. mini-dsc08276Als we na de start naar het tweede doel rijden, het eerste doel is een logger score, genieten we van de mooie uitzichten in de heuvels met de mistige dalen. Het tweede doel  is voor ons zelfs niet zichtbaar  terwijl we er maar 100 meter van af staan. De piloten worden op het doel geleid door laptops en lichtsignalen met kleine maar sterke zaklampjes.

Taak 3 en 4 hebben dezelfde coordinaten. Daar was tijdens de taskbriefing al over gesproken maar het bleef zoals het is. Hoe je drie markers moet gooien op het zelfde coordinaat is niet duidelijk maar achteraf was het doel niet haalbaar. De score van Task 3 was daarmee verloren moeite en iedereen scoorde 500 punten. De JDG werd normaal gescoord via de loggers evenals de Land Run.

Een flink aantal deelnemers landde tussen een weg met bomen en een bloeiend koolzaadveld.mini-dsc08284 Het was heel rustig wind dus de landing was geen enkel probleem behalve dan voor de crew want al het gewas was door en door nat en redelijk hoog tot manshoog. Ik zelf was in voorgaande jaren al vaker geconfronteerd met natte voeten en een natte broek en was daarom voorzien van een paar hoge rubber laarzen. En dat scheelde aanzienlijk. Bert Stuiver dwaalde iets af en moest middels de reddingslijn over een afstand van een paar honderd meter door de crew naar de weg getrokken worden. Dat waqs ook nodig want het was onmogelijk om met de auto het veld in te gaan. De aanhangwagen werd daarom met de achterkant de greppel ingeduwd waarbij de achterklep als loopplank gebruikt kon worden om de mand op de kar te krijgen. De afterbriefing verliep vlot, gastanken was gepland voor de uurtjes voor de avondbriefing en dus waren we op tijd thuis en kon iedereen nog een aantal uurtjes slapen voordat we weer aan de gang moesten.

mini-dsc08288

 

mini-dsc08289

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503