Wedstrijdvaren

Aanloop naar het EK2013 in Polen.

 

De laatste wedstrijd voor het seizoen 2013 is het EK ballonvaren in Wloclawek in Polen van vrijdag 6 september tot zaterdag 14 september. De wedstrijddagen zijn van maandag tot en met vrijdag.

Op vrijdag 6 september vertrekken we vanuit Joure voor een rit van een kleine 1200 km naar Wloclawek; Johannes Kooistra, Annemarie Mulder en Marc de Vries.

Al het materiaal gaat in een VW busje waar de achterste bank uit gehaald is om plaats te maken voor de ballon, de mand, flessen en de ventilator en alle bagage. Gelukkig geen aanhangwagen. Gelukkig om twee redenen: op de heen en terug reis kun je sneller rijden zonder aanhangwagen en tijdens de wedstrijden kun je makkelijker manouvreren.

Er staan 82 teams ingeschreven waaronder drie Nederlandse teams: Johannes Kooistra, Henk Broeders en Jan Fokken.

De officiele wedstrijdsite is te vinden onder www.europeans2013.com

Aankomst en verkenning in Wloclawek.

De reis van bijna 1100 km is vlot verlopen. Weinig oponthoud onderweg, stralend weer en geen autopech. Om 20:00 uur aankomst in hotel Victoria in het centrum van Wloclawek. Tijdens het uitladen liepen we het team van henk Broeders tegen het lijf. Alle kamers liggen naast elkaar dus het contact is heel makkelijk te onderhouden.

De zaterdag is gebruikt om alle zaakjes te regelen voor een goed begin van het kampioenschap. De inschrijving  in het Competitiecentrum. mini-p1050411Die is gelokaliseerd op het plaatselijke vliegveld. Een ritje van 20 minuten vanuit het centrum. Het is een grasbaanveld met diverse activiteiten. Rondvluchten met een oud Antonof dubbeldekker, mini-p1030337liftoff bij geschat 40 km per uur, en een oude helicopter. Parachute springen met moderne apparatuur, zweefvliegen met lierstart, Ultralights en nu dus ook veel ballonnen en veel publiek.

De inschrijving verliep vlot waarna we een oude molen bezocht hebben in een museum.mini-p1030345 De poort stond open en voor ons gingen alle deuren open terwijl het museum eigenlijk gesloten was. De molen is een vierkant van 15 meter hoog dat rechtop staat op een centrale boomstam. Indrukwekkend.

's Middags na de lunch een wandeling door de stad met Mark en Bram.mini-p1030368Snuiven aan de grote tegenstellingen in een stad in Polen. Schitterend gerestaureerde kerken naast gevels met gaas, gespannen boven het trottoir, om de loskomende gevelbekleding op te vangen. mini-p1030384Ziet de straatkant er nog redelijk uit dan schrik je als je via een doorgang de achterkant bekijkt. Daar is echt geen onderhoud gepleegd.

De mensen op straat tonen ook de stands verschillen. mini-p1030382Zwervers die de hele dag in vuilnisbakken op zoek zijn naar weet ik wat en mensen in mooie nieuwe kleding, vaak met een duur mobieltje aan het oor, en rijdend in dure en grote auto's. De straten zien er overwegend schoon uit met veel mogelijkheid om afval in bakken te doen ipv op straat te gooien. Ook redelijk veel straatvegers aan het werk.

mini-p1050410Om 16:30 uur naar het vliegveld voor een korte trainingsvaart. Johannes heeft weinig gas mee dus het wordt een korte vaart. In die vaart blijkt wel dat de radio's ook dit jaar weer voor problemen kunnen zorgen. Vanaf nu nemen we de reserve radio's in gebruik.mini-p1050416 Ik hoop dat we dan een goede communicatie kunnen handhaven.

De kaarten zijn geplastificeerd. We kunnen dus weer naar wens schrijven en tekenen op de kaart. Met remover is hij zo weer schoon. Ook de computers met de elektronische kaart werken weer naar behoren en zijn goed ingesteld voor deze lokatie. Het gebied is erg vlak zoals op de foto's duidelijk te zien is. Johannes spotte nog de Poolse welkomstgroet van de boeren.mini-p1050418

Wij lijken er dus klaar voor te zijn. Dit in tegenstelling tot het team dat hier na aankomst tot de ontdekking kwam dat de brander thuis is gebleven. De crew is nu onderweg om dat ding op te halen. Een extra reis van 1100 km naar huis, slapen en weer 1100 km naar Polen om dan na een korte nacht aan te moeten treden voor de eerste ochtendvaart op maandag morgen.

 

Meer foto's te vinden via Foto's aankomst Polen

General briefing en Opening.

mini-p1030401De general briefing, net als ieder general briefing, neemt veel tijd in beslag, Er is één overhead scherm dus als je achterin zit kun je niet lezen wat er op het scherm staat. Verder worden er veel vragen gesteld waarvan ik denk dat ze nogal voor de handliggend ziijn. Maar ja, wie ben ik om daar over te oordelen.mini-p1030402

De tafels staan niet toe dat er drie personen aan plaats nemen en sommige tafels bieden alleen ruimte voor de open gevouwen wedstrijdkaart dus ik zal de laptop op schoot moeten nemen om miijn taak te kunnen vervullen tijdens de flight briefings.

Ik sta nu met de laptop op een magazijn  stelling dit relaas in te typen. Er is een goede internet verbinding. Dat is ook wel eens anders geweest.

Verder is er eigenlijk weining nieuws op deze briefing.

Erwin Pellegrom sprak me  net aan en misschien hebben we tijdens de vaarten beschikking over tracking apparatuur van de KNVVL waarmee je  via internet kunt zien wat de ballon doet. En daarbij dan internet dongels voor gebruik in de volgauto. Dat vind ik een mooie ontwikkeling en ik hoop dat ik ook de beschikking krijg over één van weining beschikbare devices.

De briefing wordt bijna afgesloten. Straks de officiele opening.

 

mini-dsc 0015De opening vond buiten plaats. Het werd een kleurig en fleurig geheel met klederdracht, vlaggen en muziek. Het duurde wel een half uurtje voor alles op rij stond en de vlaggenparade van start ging naar een stuk asfalt tegen de grasbaan aan. mini-p1030423Alle teams gingen in ganzenpas achter elkaar aan vooraf gegaan door kinderen in klederdracht met een landenbord en de nationale vlag gedragen door de landskampioen.mini-dsc 0031 En onder toeziend oog van Mathijs en David vanaf hun balkon. Op het asfalt werd iedereen in een cirkel opgesteld waar het massaal toegestroomde publiek nog omheen stond. mini-p1030436De diverse speeches werden in twee talen opgelezen waarna  het tijd werd voor ontspanning middels een klassieke wals met een dansgroep in stijl gekleed.

mini-p1030445Al die tijd gingen de activiteiten van het vliegveld gewoon door. De rondvluchten, de parachutisten, het zweefvliegen en noem maar op.

De opening werd afgesloten door een luchtshow met acht antieke vliegtuigen.mini-dsc 0069

Tijdens deze show waren onze piloten zo vriendelijk om alle gasflessen te vullen zodat we eigenlijk direct na de luchtshow weg konden rijden voor het avondeten en de voorbereiding voor de eerste vaart morgenochtend. De wekkers staan op 04:00 uur want om 05:00 uur gaat de hangar voor ons open  voor de ochtendbriefing.

EK2013 Polen vaart 1.

 

Maandagmorgen 04:00 uur gaat de kraaiende haan van Johannes te keer. Ik schrik er wakker van. Een paar boterhammen eten, een paar klaarmaken voor onderweg en de thermoskan vullen met koffie. Daarna 20 minuten rijden door een uitgestorven stad naar het vliegveld voor de briefing. Daar kun je ook ontbijten. Er staat een lange rij voor de koffie en thee. De koffie bestaat uit een scheutje oploskoffie geschud uit een potje en daarop heet water. Verder dikke en vette braadworst, kipsate en berlinerbollen. Niet bepaald mijn keus als ontbijt.

Er staat vrij veel wind en de organisatie heeft drie tasks uitgezet die erg dicht op elkaar liggen. Twee maal een Hesitation Waltz en afsluitend een Judge Declared Goal. Mathijs heeft haast want hij is bang dat de wind nog gaat toenemen. Maar de vaart gaat door. We stijgen op van CLA4 op het vliegveld. mini-p1030453Daar valt op dat een team met een redelijk kleine wedstrijdballon de ballon uitrijdt mbv een rupsvoertuigje. Koddig hoor.

De start is turbulent. Veel ballonnen hebben schade opgelopen bij het inflaten. Bij de liftoff krijgt de ballon direct horizontale snelheid waardoor het soms maar net aan goed gaat. mini-dsc 0003Bij ons word de kroonlijn gegrepen door een vertrekkende mand en Annemarie aan de kroon weet de lijn een slinger te geven waardoor hij weer los komt.

Ook zien we een crewlid tijdens de turbulente start van een ander team bij het gevecht met de mand met ventilator en al ondersteboven gaan.

mini-p1030460Johannes wacht met inflaten tot alle ballonnen achter ons zijn vertrokken zodat hij minder last  heeft windvlagen. Hij vertrekt bijna als laatste. Op het moment dat wij met de auto het vliegveld afrijden vertelt Johannes dat hij al bij het tweede doel is en terwijl wij bij hem proberen te komen is hij al geland voor wij bij het laatste doel zijn. De meeste ballonnen zijn geland voor de uiterste vertrekperiode van een half uur na de groene vlag is verstreken. De vaart duurde rond de 20 minuten.

Om 08:30 waren we klaar met de vaart en gastanken. Zo snel maak je niet vaak mee. Doordat alles zo snel is gegaan was er ook niet veel tijd voor het nemen van foto's of genieten van het spektakel.

 

Om 11:00 uur gaan we slapen tot 13:00 uur waarna een SMS meld dat de avondvaart gecanceld is.

De uitslag van de eerste vaart is nog niet bekend.

EK Polen 2013 Dinsdag.

 

mini-p1030461Gistermorgen was ik zo geschrokken van de kraaiende hanen die Johannes gebruikt als wekker dat ik vanmorgen twee minuten eerder wakker werd dan de hanen.

mini-p1030463Na het normale gedoe van ontbijt en koffie zetten naar de briefing. Buiten bleek dat het de hele nacht heeft geregend. De wegen waren nog nat maar de bewolking was weg en er stond niet veel wind.

De wedstrijdleiding was nog niet klaar met de tasksheets. Hij stond eerder op internet dan dat de papieren versie afgedrukt en uitgedeeld wasmini-p1030474. Dus buiten de hangar waren diverse teams al bezig terwijl de meesten van niets wisten. Het was een aardige tasksetting. Een FlyIn met eigen startlokatie, 2 maal HZW, een Donut en een FlyOn. We moesten naar de rand van de kaart rijden om het allemaal te kunnen doen. mini-p1030483Eenmaal onderweg kwam er mist opzetten en dat bemoeilijkt het vinden van de juiste startlokatie omdat zelfs het peilen van een  ballonnetje niet mogelijk was want die verdween binnen een halve minuut in de mist. Tijdens het klaarmaken van de ballon kwam het SMS'je binnen dat de flight gecancelled was. Achteraf hoorden we dat naast de mist ook een doel pal onder een hoogspanning was gepositioneerd en dat kan uiteraard niet.

 

Dus ook vandaag weer op tijd in het hotel voor het ontbijt mini-p1030494gevolgd door een paar uurtjes slaap. Rond het middaguur, het is ondertussen weer 's zomers weer met stralende zon en wat stapelwolken, hebben we toeristisch ritje gemaakt in de omgeving op zoek naar een molen die op één van onze kaarten vermeld staat. Die hebben mini-p1030498we niet gevonden maar wel een mooie kerk en op de terugweg genoten van uitzichten over de stuwdam en de rivier. Ook nu viel het verschil tussen oud en nieuw van alle gebouwen weer op evenals toch de verscholen luxe. In Nederland wordt je tegenwoordig bang als je een landbouwtrekker tegenkomt vanwege de grootte. Hier zie je kleine machines en vooral oude en ouderwetse machines.

 

Om 16:00 uur worden we weer verwacht in de briefing hangar.

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503