Wedstrijdvaren

Zaterdag 11 mei.

 

De briefing voor de avondvaart van vrijdag was al uitgesteld naar 19:30 uur in de hoop dat de weersverwachting zou verbeteren. mini-dsc09430Dat leek ook te lukken en de tasksheet was goed gevuld met leuke taken. Op het veld zal een tweede briefing gehouden worden. Alle ballonnen liggen klaar op de CLA1 op het camping terrein, al het publiek heeft zich weer verzameld rond het veld en tijdens de briefing blijkt de weersoimslag een vaart onmogelijk te maken. mini-dsc09433Einde oefening voor vanavond.

De briefing voor de ochtendvaart wordt via SMS rond 03:30 uur geannullerd. Dus ook deze vaart gaat niet door. We hebben nu nog twee kansen om te varen. Als dat ook niet lukt is Johannes de nieuwe Nederlandse kampioen.

 

 

mini-dsc09440Door het uitvallen van de ochtendvaart hebben alle teams de kans op een goede nachtrust en een dag met veel eigen vertier.mini-dsc09445 Museum bezoek, hobby interesse verdere invulling geven, sporten, noem maar op of een van de teams heeft het gedaan op zo'n extra dag. Als je maar op tijd terug bent voor het diner tussen 16:00 en 17:00 uur zodat je de briefing van 18:30 uur kunt bijwonen.

Zo ook vandaag. Het weer is de hele dag wisselvallig geweest maar later op de middag wordt de verwachting gunstiger. Er wordt zelfs gedacht aan een avondvaart. De meteo, tijdens de briefing, laat ook een mogelijkheid zien om tussen de buien door een vaart te maken. Op tafel liggen dan ook alle attributen die nodig zijn voor een intereessante vaart.

Task 7: Een Pilot Declared Goal met Logger mark.

Task 8: Een Hesitation Waltz met drie doelen.

Task 9: Een Angle ten opzichte van een lijn op 30 graden.

 

mini-dsc09449Er wordt gevraagd om een extra meteo briefing op het veld en die krijgen we ook. Iedereen gaat het veld  op. Ook deze keer weer CLA1 op de camping. Lekker dichtbij. We zien de eerste bui al naderen zodat iedereen wel de spullen voorbereid op het veld legt mini-dsc09452maar de ballon nog lekker in de tas laat zodat die niet nat wordt. En dus zitten we in de auto te wachten tot de forse bui overgewaaid is. Dat kost ongeveer 10 minuten waarna zelfs de zon doorbreekt.

Nadat de meteo zijn gegevens heeft kenbaar gemaakt gaan we over tot de orde van de dag en bereiden ons voor op de start.

mini-dsc09453Task 7 is een loggertask en daarom gaan de meeste volgauto's direct door naar een van de doelen van Task 8 de HZW. Een klein aantal piloten zoekt het nogal hoog in de lucht en varen een eigen koeers. Hoe deze piloten hun vaart gepland hebben weet ik niet maar ik heb ze niet meer terug gezien bij de doelen.

Het werd een drukke boel bij de twee doelen die op ongeveer 100 meter uit elkaar mini-dsc09470gepositioneerd lagen. En het publiek en de crews konden genieten van de markerdropppings.

Daarna door naar de Angle; wederom een loggertask. De crew hoeft alleen maar de ballon te volgen naar de uiteindelijke landingsplek.

Johannes landt op een industrieterrein bij Borger.mini-dsc09482 Dit blijkt een nieuw ingezaaid stuk grasland te zijn en wij dienen zo snel mogelijk met de ballontas ter plaatse te komen want er komt opnieuw regen aan. De ballon is dan ook vochtig in de tas gekomen. Dat houdt dan wel in dat hij binnen afzienbare tijd droog gevaren moet worden om te voorkomen dat het weer in de ballonstof terecht komt.

 mini-dsc09492

Terug op de camping zien we de windverwachting voor zondagmorgen en die is niet hoopgevend. En om 04:30 uur woren we wakker door het SMS'je met afbericht. Met de vaart van zaterdagavond is de strijd gestreden voor dit jaar.

In de loop van zondagmorgen wordt de winnende voorsprong in punten van Johannes steeds verder afgesnoept maar uiteindelijk wordt Johannes Nederlands kampioen hete lucht ballonvaren met 6 punteen voorsprong op regerend kampioen Henk Broeders. Eindelijk, want Johannes viert met dit kampioenschap zijn eerste lustrum in het wedstrijdvaren met 8 keer een podiumplek op het NK maar nu dus voor het eerst op de hoogste trede.

Internationaal gezien is zo'n positie veel moeilijker te bereiken door de gigantische concurrentie van buitenlandse teams met veel meer middelen ter beschikking.

Op de prijsuitreiking blijkt dat zeker een kwart van de buitenlandse teams al op weg is naar huis. Begrijpenlijk want  je zal nog maar even met de trein van Calais naar Engeland moeten en verder.

 

De uitslagen zijn hier te vinden.

 

mini-dsc09489

Vrijdag 10 mei.

Om 03:45 uur ontvingen we een SMS met daarin de melding dat de ochtvaart geannuleerd is wegens weersomstandigheden.

 

Voor de resultaten na twee vaarten klik http://balloon.hu/dbt2013/DBT2013Index.html

 

De avondvaart op de eerste dag.

Voor de avondvaart moeten eerst de gasflessen gevuld worden. Tussen 17:00 en 18:00 uur verzamelen alle teams zich bij de tankauto. mini-dsc09397De pomp is nogal zwaar uitgevoerd waardoor het moeilijker is om weinig flessen tegelijk te vullen dan veel flessen. Er wordt dus gewacht tot er veel teams aanwezig zijn voor het tanken een aanvang neemt. Dat geeft iedereen ook weer de gelegenheid om uitgebreid te socializen en sterke verhalen op te dissen.

 

Ook nu staan er drie taken op het programma.

Task 4 Pilot Declared Goal

Task 5 ButterFly In

Task 6 Minimum Distance.

 

mini-dsc09405Task 4 is een logger task. Het doel is ergens in de lucht op een minimale afstand van 1 km vanaf het startpunt.

Task 5 De ButterFly In is een normale Fly In maar het scorings gebied, de MMA, heeft de vorm van een Butterfly. De minimale afstand is 2 km vanaf het startpunt.

Task 6 Het startpunt van de Minimum Distance wordt in de logger gedeclareerd nadat Task 5 is gescoord. Vanaf dit punt moet 20 minuten gevaren worden en toch weinig meters maken.

 

De weersomstandigheden waren goed. Voor de vaart dient wel een goede timing opgezet te worden zodat alle taken met de juiste windrichting en snelheid uitgevoerd kunnen worden. En de wind zal gaan draaien en afnemen. mini-img 0323We gaan dus op zoek naar een goede start lokatie en wachten daar tot de wind de juiste richting heeft. Na 20 minuten besluiten we toch om een andere lokatie te gaan zoeken want de windrichting verandert niet voldoende. We vinden een plek op de juiste lokatie maar het is wel smal om een ballon uit te leggen.

Na de start rijdt de crew naar het doel van Task 5. Daar is het een drukte van belang. De camping heeft veel reclame gemaakt voor dit evenement, het weer is aanganaam dus er is veel publiek op afgekomen en niet voor niets. De wachttijd voor het publiek wordt gevuld met clowns en andere activiteiten.

mini-dsc09409Henk Broeders en Johannes Kooistra komen aLs eerste bij het doel aan. Henk slingert de marker en komt op 5 meter van het doel terecht; Johannes gooit wat beter en scoort 1,15 meter. Daarmee blijkt hij deze task gewonnen te hebben.

Direct hirena wordt het startpunt van Task 6 in de logger gezet en vanaf nu moet de piloot zien dat hij 20 minuten later zo dicht mogelijk bij dit punt zit.

De wind is afgenomen en er is een luchtlaag die tegengesteld van richting is aan de andere luchtlagen. Voor het publiek is dit ongekend mini-dsc09420want uiteindelijk dwarrelen 27 ballonnen boven de camping heen en weer. Om uiteindelijk toch via het meertje op zoek te gaan naar een landingsplaats. De plaatselijke korfbal wedstrijd liet zich door de ballonnen niet uit het veld slaan en ging rustig door met de wedstrijd terwijl de ballonnen op 2 meter hoogte over het veld gingen.mini-img 0342 Terwijl de ballonnen boven de camping dwarrelen gaat het meetteam over tot de orde van de dag en begint de markers te meten. Na afloop kan iedereen tussen 22:00 en 23:00 uur nog gastanken zodat we morgenochtend weer klaar zijn voor de volgende vaart.

De organisatie heeft nog steeds problemen met het scorings programma zodat het erg lang duurt voor de scores bekend zijn. Na de eerste vaart staan bij de Nederlanders Mathijs de Bruijn, Henk broeders en Johannes Kooistra en kop.

mini-p1080122

mini-p1080140

mini-p1080117

8 mei 2013 De mainbriefing.

De mainbriefing begon keurig op tijd om 20:00 uur in de speciaal voor het kampioenschap opgebouwde tent. En zoals altijd is het nuttig maar het lijkt ook wel eens langdradig te worden.  De weersverwachting voor de komende dagen is wisselvallig. Het is dan ook maar de vraag hoeveel vaarten we kunnen maken.

De belangrijke zaken vanuit het regelement worden aangestipt met als afsluiting het huishoudelijke regelement hoe de huisjes weer schoon achter gelaten moeten worden. En tot slot: Succes voor iedereen.

 

De eerste vaart.

Om 04:30 uur gaat de wekker. We hebben drie kwartier om te ontbijten en naar de briefing te gaan. Dat laatste is een makkie hier. De huisjes staan op 100 meter van de tent. En één van de gezamelijke startvelden, CLP1, ligt weer aansluitend aan de tent.

Voor vandaag staan er drie taken op het programma.

Task 1 Een Pilot Declared Goal met logger score.

Task 2 Een Judge Declared Goal

Task 3 Een Hesitation Waltz.

Taak 2 en 3 waren mogelijk met markers zowel als loggerscore. Nu, om 14:30 uur, zijn nog geen uitslagen bekend omdat er problemen zijn met het scoringsprogramma.

 

Johannes heeft wel een redelijk goed gevoel over zijn resultaten maar het blijft afwachten.

8 mei 2013. We gaan eervoor.

 

Vanmiddag de officiele opening van het kampioenschap. De auto's zijn geladen. Straks een paar uurtjes rijden naar het Kuierpadtien. En de nodige contacten weer aanhalen.

 

6 Mei 2013 De officials zijn bekend.

Op www.nkballonvaren.nl zijn nu naam en foto van de officials bekend gemaakt.

 

2 mei 2013 Nog 1 week te gaan.

 

Op de officiele site www.NKBallonvaren.nl staat nu de DirectorPage. Vandaar wordt je doorverwezen naar het Electronic Notice Board. Daar zijn alle officiele documenten zoals kaarten, PZ's, waypoints voor diverse platforms te downloaden alsmede het geldende Rulebook. Over de officials kan ik niets melden.

 

U kunt hier Online boeken

Telefoon: 0513 417503